Trivsel

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

Abstract

Trivsel er en tilbagevendende parameter inden for dagtilbudsområdet, og begrebet har siden 2007 stået forrest i formålsparagraffen for børns ophold i danske dagtilbud. Det har medført stort fokus på, hvordan der metodisk kan arbejdes med trivsel i det pædagogiske miljø, hvordan man måler trivsel, samt på tidlig opsporing af børn, som er udsatte i forhold til mistrivsel. Trivselsbegrebet lader sig dog ikke definere på en enkel måde. Dette kapitel giver en indledende udredning af trivselsbegrebet. Jeg skitserer nogle af de trivselsdimensioner, som kan findes i litteraturen med henblik på at skabe et overblik for læseren. Dernæst går jeg i dybden med, hvad jeg kalder „det pædagogiske trivselsperspektiv“ ved at præsentere syv forskningsprojekter, som på hver sin måde har bidraget til at tegne et teoretisk og empirisk landskab over aktuelle trivselsforståelser i dansk daginstitutionsforskning. I kapitlets sidste del retter jeg fokus mod pædagogisk praksis og viser, hvorledes man kan arbejde med trivsel henholdsvis voksen initieret, børneinitieret og fælles initieret for at markere, at de tre former kan noget forskelligt, og at det er vigtigt, at de alle kommer i spil.
OriginalsprogDansk
TitelTemaer og aktiviteter i dagtilbud
RedaktørerChristian Aabro
Antal sider21
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato6 jan. 2021
Sider91-111
Kapitel5
ISBN (Trykt)9788741279695
StatusUdgivet - 6 jan. 2021

Emneord

  • Børn og unge

Citationsformater