Abstract
I artiklen spørger vi, hvordan trivsel konstrueres som samfundsmæssigt ideal og målsætning for fagprofessionelle i lovgivning rettet mod børneliv, som de kan (for)løbe på tværs af forskellige institutioner og indsatser i Danmark. Med inspiration fra Aktør-Netværk-Teori peger vi i artiklens analyser på, hvordan trivsel stabiliseres som en stærk aktør i de forskellige lovgivninger, men også som en aktør med forskellige rækkevidder og former for handlekraft. Samlet set leder artiklens analyser os til at karakterisere trivsel i den børne- og ungerettede lovgivning som en black box, der både kan blødgøre og hærde de samfundsmæssige idealer og de fagprofessionelles bestræbelser i samfundets intuitioner og indsatser rettet mod børn. Endvidere diskuterer vi, hvordan trivsel som ideal fordring for de fagprofessionelle, som møder børn og unge i det danske samfund kan skærpe fokus mod et bedre børneliv, men også risikerer at udfordre såvel de børn og unge som de fagprofessionelle, som ikke lever op til idealet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Pædagogisk psykologisk tidsskrift |
Vol/bind | 60 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 21-33 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 1903-0002 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Børn og unge
- lovgivning
- trivsel