Trivsel og Bevægelse i Skolen – kan skoletrivsel øges gennem målrettet bevægelse?

Pernille Lund-Cramer, Søren Smedegaard, Anne-Didde Holt, Lars Breum Christiansen, Thomas Skovgaard

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract


Med den nye skolereform er der for alvor sat fokus på skolen som en arena til at fremme bevægelse blandt børn og unge. Den formulerede ambition er, at alle elever skal bevæge sig 45 minutter om dagen for at forbedre motivation, læring og trivsel, men hvordan gribes den opgave bedst an? I projektet Trivsel og Bevægelse i Skolen er visionen, at ’flere skal ha’ mere ud af bevægelse i skolen’. Projektets formål er at udvikle praksisrelevante løsninger, der sikrer, at alle elever får gode oplevelser med bevægelse.
Metode
Interventionsprojektet evalueres i et randomiseret kontrolleret design. Ud af i alt 24 skoler afprøver 12 skoler målrettede bevægelsesindsatser i både frikvarteret, idrætstimer samt i den stillesiddende undervisning, mens de øvrige 12 skoler fungerer som sammenligningsskoler. Indsatsen løber over et skoleår, og der indsamles spørgeskemadata fra eleverne før og efter indsatsen. Som mål for skoletrivslen anvendes dele af den Nationale Trivselsundersøgelse. Udover en effektevaluering på eleverne, er der i projektet fokus på implementering af indsatsen via et gennemgribende forskningsdesign, som indbefatter medarbejderspørgeskemaer, interviews, observationer og opfølgninger med skolens kontaktpersoner.
Resultater
De første erfaringer fra den igangværende indsats på skolerne viser, at både lærere og elever er motiverede for at styrke fællesskabet gennem bevægelsesaktiviteter, og at dette faktisk også lykkes mange steder. Ved baseline deltog 2.882 elever (92%) fra 4.-6. klasse på de 24 skoler. Baselinedata viser, at de fleste elever trives i skolen, men at der er en klar sammenhæng mellem, hvor ofte eleverne er fysisk aktive i skolen, og hvor godt de trives. Data fra den forestående opfølgning vil vise, hvilken effekt interventionen har haft på elevernes skoletrivsel.
Konklusion
De fleste elever er glade for at bevæge sig i skolen, men der er også en gruppe af elever, som forbinder idræt og bevægelse med dårlige oplevelser. Mere bevægelse i skolen skaber derfor ikke automatisk større trivsel og inklusion i bevægelsesfællesskaber. Dette interventionsprojekt sætter fokus på praksisrelevante løsninger og anvisninger til, hvordan de danske grundskoler kan arbejde målrettet med bevægelse med henblik på at skabe trivsel for alle.

Hovedbudskaber:
1. Elever, der deltager i bevægelsesfællesskaber i skolen trives bedre end de, som ikke deltager. Der er derfor brug for målrettede og praksisrelevante løsninger til at få alle inkluderet i de fællesskaber.
2. Mere bevægelse i skolen skaber ikke automatisk bedre trivsel for alle, men målrettet bevægelse i skolen har et uudnyttet potentiale til at forbedre sundhed og trivsel for alle.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato26 sep. 2016
StatusUdgivet - 26 sep. 2016
BegivenhedFolkesundhedsdagene 2016: Folkesundhed i et tids- og livsperspektiv - Hotel Nyborg Strand, Nyborg, Danmark
Varighed: 26 sep. 201627 sep. 2016

Konference

KonferenceFolkesundhedsdagene 2016
LokationHotel Nyborg Strand
LandDanmark
ByNyborg
Periode26/09/1627/09/16

Citationsformater