Abstract
Forudsætninger for læring i skolen forstås forskelligt. En afgørende forskel er perspektivet. Forstås forudsætningerne som elevernes, dvs. deres læringspotentiale, læringsparathed, motivation osv., eller forstås de som noget, der skabes i undervisningen og dermed kan tilskrives den og læreren. Denne artikel sætter fokus på undervisningsdimensionen og trækker blandt andet på pædagogisk forskning i fremme af elevers trivsel og mentale sundhed i skolen. Artiklen bygger på forskningslitteraturstudier og evidens, dvs. på viden om hvad der virker eller ikke virker hensigtsmæssigt under givne omstændigheder, hvis man vel at mærke vil arbejde seriøst med elevers lyst til at lære i skolen. Den forskning, der trækkes frem, viser afgørende kvalitetsforskelle mellem lærerroller, forskellige tilgange til undervisning, skoledelse og ’mental kapital’ i klassen, forstået som elevsammensætning, gruppetilhørsforhold, undervisningsmiljø inklusiv værdier, kulturer, etnicitet og normer. På denne baggrund beskriver artiklen, hvordan en undervisning, der afspejler lærerens entusiasme og lyst til også selv at udvikle sig, kan fremme elevers trivsel og lyst til at lære.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Liv I Skolen |
Vol/bind | 15 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 78-84 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 1398-2613 |
Status | Udgivet - feb. 2013 |
Udgivet eksternt | Ja |