TY - BOOK
T1 - Trivsel og selvværd
T2 - Mental sundhed i skolen
AU - Wistoft, Karen
PY - 2012/1/25
Y1 - 2012/1/25
N2 - Mental sundhed handler ikke mindst om at have positive forventninger til fremtiden, og børn og unges oplevelse af at deltage i meningsfulde pædagogiske aktiviteter, i meningsfuld undervisning og i meningsfulde fællesskaber, der styrker deres selvværd, er vigtige elementer. Mental sundhed fremmer læring og personlig udvikling og omvendt. Hvis skolen tager elevernes værdier alvorligt, og hvis grundlaget for deres liv er i orden, bliver de både faglig dygtige og ikke mindst i god kontakt med sig selv og andre. Bogen sætter fokus på skolens rolle i forhold til børn og unges selvbilleder og sociale relationer – vel vidende, at familien er børnenes væsentligste ’dannelsesinstitution’, idet en stor del af de ressourcer, børnene trækker på for at klare hverdagens udfordringer, formes der. Familien er helt central i børns opvækst, og forældrenes mentale overskud/underskud er et uhyre vigtigt element i børnenes dannelsesproces. Giver de sig tid til at være sammen med børnene; er de interesserede i, hvad der optager dem; lytter de oprigtigt og er de nærværende? Disse ting betyder meget for, hvordan børn lærer at forholde sig til sig selv og andre. Med alderen orienterer børnene sig mere og mere ud i verden mod venner og andre jævnaldrende, som dermed udgør et betydningsfuldt referencepunkt i deres identitetsdannelse. Skolen spiller ligeledes en afgørende rolle. Fagligheden blandt lærere, pædagoger, sundhedsplejersker og andre, der har med eleverne at gøre i skolen, må selvfølgelig være i højsædet, men der er også andre kompetencer end de faglige, der er nødvendige for at sikre et godt læringsmiljø: den professionelle evne til at skabe positive relationer og det bevidste arbejde med elevernes selvværd, trivsel, empati og nærvær. Det åbner også mulighed for at arbejde mentalt sundhedsfremmende på basis af solide, sociale værdier, anerkendelse og meningsfuldhed. Med dette fokus på skolens betydning for mental sundhed argumenterer bogen for nødvendigheden i at udvide allerede eksisterende antimobbe- og trivselsprogrammer til også at fokusere på elevernes mentale sundhed. Når den enkelte elevs ’alsidige udvikling’ er indskrevet i folkeskoleloven, herunder direkte i formålet, kan det ses som udtryk for et af samfundets vigtigste idealer. Bogen stiller skarpt på børn og unges oplevelser af både at være unikke og anerkendte i socialt forpligtende fællesskaber. Desuden fokuserer bogen på forældrenes rolle i skolen, samt på lærerrollen – på lærerens opmærksomhed, mentale overskud og engagement i undervisningen.
AB - Mental sundhed handler ikke mindst om at have positive forventninger til fremtiden, og børn og unges oplevelse af at deltage i meningsfulde pædagogiske aktiviteter, i meningsfuld undervisning og i meningsfulde fællesskaber, der styrker deres selvværd, er vigtige elementer. Mental sundhed fremmer læring og personlig udvikling og omvendt. Hvis skolen tager elevernes værdier alvorligt, og hvis grundlaget for deres liv er i orden, bliver de både faglig dygtige og ikke mindst i god kontakt med sig selv og andre. Bogen sætter fokus på skolens rolle i forhold til børn og unges selvbilleder og sociale relationer – vel vidende, at familien er børnenes væsentligste ’dannelsesinstitution’, idet en stor del af de ressourcer, børnene trækker på for at klare hverdagens udfordringer, formes der. Familien er helt central i børns opvækst, og forældrenes mentale overskud/underskud er et uhyre vigtigt element i børnenes dannelsesproces. Giver de sig tid til at være sammen med børnene; er de interesserede i, hvad der optager dem; lytter de oprigtigt og er de nærværende? Disse ting betyder meget for, hvordan børn lærer at forholde sig til sig selv og andre. Med alderen orienterer børnene sig mere og mere ud i verden mod venner og andre jævnaldrende, som dermed udgør et betydningsfuldt referencepunkt i deres identitetsdannelse. Skolen spiller ligeledes en afgørende rolle. Fagligheden blandt lærere, pædagoger, sundhedsplejersker og andre, der har med eleverne at gøre i skolen, må selvfølgelig være i højsædet, men der er også andre kompetencer end de faglige, der er nødvendige for at sikre et godt læringsmiljø: den professionelle evne til at skabe positive relationer og det bevidste arbejde med elevernes selvværd, trivsel, empati og nærvær. Det åbner også mulighed for at arbejde mentalt sundhedsfremmende på basis af solide, sociale værdier, anerkendelse og meningsfuldhed. Med dette fokus på skolens betydning for mental sundhed argumenterer bogen for nødvendigheden i at udvide allerede eksisterende antimobbe- og trivselsprogrammer til også at fokusere på elevernes mentale sundhed. Når den enkelte elevs ’alsidige udvikling’ er indskrevet i folkeskoleloven, herunder direkte i formålet, kan det ses som udtryk for et af samfundets vigtigste idealer. Bogen stiller skarpt på børn og unges oplevelser af både at være unikke og anerkendte i socialt forpligtende fællesskaber. Desuden fokuserer bogen på forældrenes rolle i skolen, samt på lærerrollen – på lærerens opmærksomhed, mentale overskud og engagement i undervisningen.
M3 - Bog
SN - 978-87-412-5613-9
BT - Trivsel og selvværd
PB - Hans Reitzels Forlag
CY - København
ER -