Trivselsarbejde i daginstitutioner som sammenhængs- og afgrænsningsarbejde

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Kapitlet præsenterer et pædagogperspektiv på, hvad godt trivselsarbejde kan være i daginstitutionen. Kapitlet viser, at godt trivselsarbejde i pædagogernes perspektiv er præget af en opmærksomhed på at etablere forskellige typer af sammenhænge i hverdagen for eksempel mellem medarbejderne, mellem voksne og børn, mellem institution og hjem og mellem forskellige aktiviteter i løbet af en dag. Samtidig arbejder pædagogerne med at skabe afgrænsninger - et arbejde, som på en gang er nødvendigt for at skabe sammenhænge, men som også risikerer at vanskeliggøre nogle børn og forældres egne sammenhængsskabelser.
OriginalsprogDansk
TitelTrivsel i daginstitutionen : mellem politik, pædagogik og praksis
RedaktørerAnja Marschall, Signe Hvid Thingstrup
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2019
Sider95-113
Kapitel4
ISBN (Trykt)978-87-500-5258-6
StatusUdgivet - 2019
NavnProfessionsserien

Emneord

  • daginstitutioner
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • arbejdsliv
  • trivsel
  • Skoler, fag og institutioner
  • organisering
  • pædagogisk styring

Citationsformater