Abstract

Det vigtigste for børn – og for deres forældre – er, at de trives og har det godt, også når de går i skole. Børns trivsel i skolen har betydning for elevernes faglige præstationer; deres kundskaber, viden og færdigheder, såvel som for deres socialisation og personlige udvikling. Målrettet trivselsarbejde er derfor en væsentlig opgave for skolen. Forskning peger i den sammenhæng på, at fysisk aktivitet og bevægelse kan bidrage til elevernes trivsel, både hvad angår deres fysiske og psykosociale trivsel. Bevægelse kan derfor være en vigtig indgang for eleverne til at opleve glæde, at mærke og forholde sig til egen krop, at udvikle sociale kompetencer og at indgå i fællesskaber.
En grundlæggende interesse i iMOOW!-projektet har handlet om at skabe viden om og erfaringer med, hvordan man kan inddrage bevægelsesaktiviteter, der fremmer trivsel på en måde der opleves meningsfuld af elever og personalet på skolerne. Med afsæt i teori om trivsel og bevægelse har det altså været målet, at udvikle bevægelsesaktiviteter og begreber, som skolerne oplevede som meningsfulde i deres planlægning af bevægelse i undervisningen. Skal det lykkes, kræver det, at man inddrager didaktiske overvejelser, der foruden empirisk forskningsviden også står på teoretisk viden, som kan skabe grundlag for en dannelsesvision for undervisningen. Man kan sige, at man ikke kun arbejder efter objektive kriterier for, hvad trivsel er, men også efter, hvad trivsel er for den enkelte. Eleverne skal ikke kun blive til noget. De skal også blive til nogen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLiv I Skolen
Vol/bind22. årgang
Udgave nummer4
Sider (fra-til)44-59
Antal sider16
ISSN1398-2613
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • bevægelse
  • Skoler, fag og institutioner
  • Børn og unge

Citationsformater