Abstract
Der tages afsæt i skoletrivselsbegrebet
gennem tre V’er: Velvære, virke og vellidthed (Nielsen og Hansen, 2021). Skoletrivselsbegrebet udvides med perspektiver fra nyere resiliensforskning med det formål at få øje på de grundlæggende kontekstuelle og helhedsorienterede forhold i skolen, der støtter elevers tilblivelses- og trivselsprocesser gennem både at have det godt i skolen, kunne udfolde sig og lære nyt samtidig med at de styrkes i at mestre udfordringer og honorere omgivelsernes krav.
gennem tre V’er: Velvære, virke og vellidthed (Nielsen og Hansen, 2021). Skoletrivselsbegrebet udvides med perspektiver fra nyere resiliensforskning med det formål at få øje på de grundlæggende kontekstuelle og helhedsorienterede forhold i skolen, der støtter elevers tilblivelses- og trivselsprocesser gennem både at have det godt i skolen, kunne udfolde sig og lære nyt samtidig med at de styrkes i at mestre udfordringer og honorere omgivelsernes krav.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Liv I Skolen |
Vol/bind | 26 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 6-19 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 1398-2613 |
Status | Udgivet - sep. 2024 |
Emneord
- Børn og unge
- Skoler, fag og institutioner
- trivsel
- skole
- børn og unge
- situeret trivsel
- resiliens