Tryghedsbroer og tilhørsforhold i skolen: Resiliensperspektiver på skoletrivsel

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Der tages afsæt i skoletrivselsbegrebet
gennem tre V’er: Velvære, virke og vellidthed (Nielsen og Hansen, 2021). Skoletrivselsbegrebet udvides med perspektiver fra nyere resiliensforskning med det formål at få øje på de grundlæggende kontekstuelle og helhedsorienterede forhold i skolen, der støtter elevers tilblivelses- og trivselsprocesser gennem både at have det godt i skolen, kunne udfolde sig og lære nyt samtidig med at de styrkes i at mestre udfordringer og honorere omgivelsernes krav.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLiv I Skolen
Vol/bind26
Udgave nummer3
Sider (fra-til)6-19
Antal sider14
ISSN1398-2613
StatusUdgivet - sep. 2024

Emneord

  • Børn og unge
  • Skoler, fag og institutioner
  • trivsel
  • skole
  • børn og unge
  • situeret trivsel
  • resiliens

Citationsformater