Abstract
Formålet med denne artikel er at give en introduktion til tværfaglighed og didaktiske elementer
i en tværfaglighedsdidaktik i folkeskolens naturfag. Artiklen starter med at definere centrale
begreber omkring tværfaglighed og begrundelser for tværfaglig undervisning. Herefter redegøres for
studier af elevers læringsudbytte i tværfaglig undervisning og læreres holdning til samt udfordringer
ved at undervise tværfagligt. Artiklen afsluttes med en redegørelse af hvilke konsekvenser det øgede
fokus på tværfaglighed har for undervisningspraksis, og hvilke opmærksomhedspunkter undervisningen
kan antage for at imødekomme udfordringer omkring tværfaglig undervisning.
i en tværfaglighedsdidaktik i folkeskolens naturfag. Artiklen starter med at definere centrale
begreber omkring tværfaglighed og begrundelser for tværfaglig undervisning. Herefter redegøres for
studier af elevers læringsudbytte i tværfaglig undervisning og læreres holdning til samt udfordringer
ved at undervise tværfagligt. Artiklen afsluttes med en redegørelse af hvilke konsekvenser det øgede
fokus på tværfaglighed har for undervisningspraksis, og hvilke opmærksomhedspunkter undervisningen
kan antage for at imødekomme udfordringer omkring tværfaglig undervisning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA |
Vol/bind | 2017 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 19-38 |
Antal sider | 20 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - sep. 2017 |
Emneord
- naturvidenskabelige fag
- Tværfaglighed
- folkeskolen