Tværprofessionel støtte til børn og unges skolegang og fritidsliv

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

Abstract

Anbragte børn og unges deltagelse i skole-og fritidsliv er afhængig af mange professionelles indsatser på tværs af steder. Det tværprofessionelle samarbejde har betydning for børnenes oplevelse af sammenhæng i en ellers kompleks og problematisk livssituation og for deres håndtering af konkrete problemer og udfordringer knyttet til et hverdagsliv på tværs af steder. Et tværprofessionelt samarbejde kan karakteriseres som en omsorgskæde, hvor hvert led ideelt set griber ind i hinanden. Spørgsmålet er, hvordan professionelle på tværs af børnenes steder skaber en omsorgskæde, der bygger på fælles problemforståelse og mål og hvordan kommunen leder og koordinerer dette arbejde? Paperet præsenterer delanalyser i et igangværende forskningsprojekt, og sætter fokus sagsbehandlerens opgave med at lede og koordinere den fælles tværprofessionelle indsats. Paperet inddrager analyser af kommunale styringsstrategier for at belyse nogle af de betingelser, en kommune skaber for det tværprofessionelle samarbejde.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2014
Antal sider10
StatusUdgivet - 2014
BegivenhedEUSARF: Bridging the gap - DGI, Copenhagen, Danmark
Varighed: 3 sep. 20145 sep. 2014
Konferencens nummer: 13

Konference

KonferenceEUSARF
Nummer13
LokationDGI
Land/OmrådeDanmark
ByCopenhagen
Periode03/09/1405/09/14

Emneord

  • anbragte børn
  • Socialpædagogik
  • udsatte børn
  • socialrådgivning

Citationsformater