Tværprofessionelt samarbejde

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Med afsæt i Niklas Luhmans teori om samfundet som et funktionelt differentieret system tegner kapitlet et billede af det tværprofessionelle samarbejde som funktionelt nødvendigt set i forhold til kompleksiteten i de opgaver, som de professionelle skal løse. Et af de spørgsmål, kapitlet rejser, er, i hvor høj grad det tværprofessionelle samarbejde udfordrer professionernes autonomi og selvstændige status. Ved at inddrage to cases nuanceres billedet af tværprofessionelt samarbejde som det positive svar på de behov, der følger af en stadig mere specialiseret offentlig sektor. Casene peger på nogle centrale problemstillinger, som blandt andet handler om manglende brugerinddragelse. Med dette afsæt identificerer kapitlet nogle centrale kendeten på et godt tværprofessionelt samarbejde, som omfatter et fælles overordnet mål, og fælles problemforståelse, helhedstænkning og en kommunikation præget af tillid og bevidsthed om de magtforhold, der kan være forbundet med samarbejdet.
    OriginalsprogDansk
    TitelSamfundsfaglige facetter i det pædagogiske arbejde
    RedaktørerKatrine Willads Lehrmann, Anette Erlandson Pedersen, Kathrine Hammerich
    Antal sider19
    UdgivelsesstedFrederiksberg C
    ForlagFrydenlund
    Publikationsdato2019
    Sider211-230
    Kapitel10
    ISBN (Trykt)978-87-7216-096-2
    StatusUdgivet - 2019

    Emneord

    • Uddannelse, professioner og erhverv

    Citationsformater