Tværprofessionelt samarbejde i børnehøjde: Pædagogisk opsporingsarbejde som fundament for tværprofessionelt samarbejde

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Der er vedblivende udfordringer i praksisfeltet med tværprofessionelt samarbejde om udsathed hos børn. Der er børn, hvis tegn på mistrivsel overses af de professionelle i barnets hverdag eller overhøres af de professionelle uden for barnets hverdag, som inviteres ind i samarbejdet. I daginstitutioner er arbejdet med opsporing af udsathed hos børn indgangen til det tværprofessionelle samarbejde. Typen og graden af udsathed afgør, hvorvidt det er noget, man selv kan løse inden for daginstitutionens rammer, eller om der skal kaldes på andre professioner uden for institutionen – og hvis dette er tilfældet, hvilke andre professionelle skal så inddrages i samarbejdet? Tværprofessionelt samarbejde er en vanskelig størrelse. Det er et uhomogent begreb såvel som fænomen, og det er samtidigt komplekst, dynamisk og kontekstafhængigt. Kort sagt: Tværprofessionelt samarbejde lader sig ikke indfange i en statisk definition. Baseret på 14 empiriske cases fra daginstitutioner, viser kapitlet centrale potentialer ved at arbejde mere systematisk med opsporing og analyse af udsathed – og betydningen af dette for initieringen af det tværprofessionelle samarbejde.
OriginalsprogDansk
TitelNår professioner samarbejder : praksis med udsatte børn og unge
RedaktørerCecilie K. Moesby-Jensen
Antal sider21
Vol/bind1
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2017
Udgave1
Sider77-98
Artikelnummer3
ISBN (Trykt)978-87-593-2571-1
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Børn og unge

Citationsformater