Tværprofessionelt samarbejde ud fra børn og unges perspektiver

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Pædagogik er et fag, der har til opgave at understøtte, at børn og unge får greb om deres nutidige og fremtidige livsmuligheder. Det er et grundlæggende dilemma i pædagogik, at professionelle sætter mål for børn og unge, idet det kun er børnene og de unge selv, der kan leve deres liv. Dette dilemma peger på vigtigheden af, at pædagoger samarbejder med børn og unge og inddrager deres perspektiver i udarbejdelsen af de indsatser, der sættes i værk for dem. Det rejser samtidig spørgsmål om, hvad det vil sige at inddrage børn og unges perspektiver i pædagogisk arbejde, og hvordan det overhovedet er muligt at skabe et samspil mellem pædagogers viden om samfundsmæssige krav og muligheder og børn og unges egne intentioner og engagementer både i forhold til deres nutidige og fremtidige liv.
Kapitlet præsenterer forskellige pædagogiske opfattelser af, hvad det indebærer at inddrage børn og unges perspektiver og argumenterer for, at inddragelse først og fremmest må handle om at understøtte børn og unges egen ageren i deres forskellige livssammenhænge.
Kapitlet tager udgangspunkt i en case om en ung pige, Katrine, der flytter fra døgninstitution til en efterskole. Casen illustrerer, at pædagoger kan blive klogere på et ungt menneskes perspektiv ved at rette fokus mod de almene udfordringer, et ungdomsliv på en efterskole byder på og sætte disse i sammenhæng med de særlige udfordringer, som Katrine oplever. Casen peger også på, at de voksne, der omgiver Katrine, har svært ved at finde sammen om at bakke op på en måde, som Katrine kan bruge til at få greb om sit nye ungdomsliv.
Kapitlet argumenterer for, at pædagoger først og fremmest må inddrage andre professionelle og deres viden for sammen at blive klogere på, hvad der er på spil for børn og unge. Kapitlet udpeger pædagogers deltagelse i tværprofessionelt samarbejde som en vigtig forudsætning for, at de kan få indsigt i børn og unges perspektiver. Det er også i det tværprofessionelle samarbejde, at pædagoger kan udvikle handlemuligheder, der kan understøtte børn og unges håndtering af egne livsmuligheder. Samlet set argumenterer kapitlet for, at et tæt tværprofessionelt samarbejde giver mulighed for, at pædagoger kan bakke op om børn og unges deltagelse på tværs af deres livssammenhænge.
OriginalsprogDansk
TitelMorgendagens pædagoger : Grundlæggende viden og færdigheder
RedaktørerAnja Kastrup Jensen
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2014
ISBN (Trykt)978-87-113-5471-1
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • anbragte børn
  • Socialpædagogik
  • anbragte unge
  • Socialpædagogik

Citationsformater