Abstract
Med afsæt i to praksisbilleder analyseres og diskuteres potentialet i uafgørligheder, når de optræder i skolens litteraturundervisning. Det gøres gennem et fokus på uafgørligheder i spændingsfeltet mellem teksten, eleverne og læreren. Til det formål udarbejdes en didaktisk tretrinsraket, der indeholder uafgørligheders ontologi, uafgørligheders typologi og uafgørligheders modus – altså hvad er uafgørligheder, hvordan kan de inddeles, og hvordan kan de gøres? Formålet er at nærme sig konstruktionen af en egentlig uafgørlighedsdiaktik, hvor pointen er, at hvis potentialet i uafgørligheder skal forløses, så skal alle klasserummets aktanter være indstillet på det: Teksten skal indeholde uafgørligheder, læreren skal turde bruge dem, og eleverne skal have en modtagelighed overfor dem.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordlit |
Udgave nummer | 48 |
Sider (fra-til) | 1-12 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 0809-1668 |
DOI | |
Status | Udgivet - 11 jan. 2022 |
Emneord
- Æstetik, design og medier
- Derrida
- didaktik
- friktionalitet
- litteraturundervisning
- skole
- uafgørligheder