Uafgørlighedsdidaktik i litteraturundervisningen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med afsæt i to praksisbilleder analyseres og diskuteres potentialet i uafgørligheder, når de optræder i skolens litteraturundervisning. Det gøres gennem et fokus på uafgørligheder i spændingsfeltet mellem teksten, eleverne og læreren. Til det formål udarbejdes en didaktisk tretrinsraket, der indeholder uafgørligheders ontologi, uafgørligheders typologi og uafgørligheders modus – altså hvad er uafgørligheder, hvordan kan de inddeles, og hvordan kan de gøres? Formålet er at nærme sig konstruktionen af en egentlig uafgørlighedsdiaktik, hvor pointen er, at hvis potentialet i uafgørligheder skal forløses, så skal alle klasserummets aktanter være indstillet på det: Teksten skal indeholde uafgørligheder, læreren skal turde bruge dem, og eleverne skal have en modtagelighed overfor dem.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordlit
Udgave nummer48
Sider (fra-til)1-12
Antal sider12
ISSN0809-1668
DOI
StatusUdgivet - 11 jan. 2022

Emneord

  • Æstetik, design og medier
  • Derrida
  • didaktik
  • friktionalitet
  • litteraturundervisning
  • skole
  • uafgørligheder

Citationsformater