TY - ABST
T1 - Ubehag i psykoanalyse og pædagogik
T2 - KØN? Årskonference<br/>
AU - Secher, Marianne Træbing
AU - Manstrup, Mathias Holst
N1 - psykoanalyse og anekdoteteori
PY - 2022/11/30
Y1 - 2022/11/30
N2 - Den pædagogiske profession er traditionelt blevet forstået som et kvindefag i både biologisk og psyko-social forstand. Med internationale strømninger som PISA-tests, “synlig viden der virker”, dokumentation- og evalueringskrav kan denne status dog i stigende grad siges at være udfordret af en maskulin “alt-logik”, der fortrænger pædagogikkens singulære begivenheder – alt det uforståelige og queer. Vi vil i anledning af temaet for årskonferencen diskutere Jane Gallops lacaniansk inspirerede anekdoteteori, som vi vil forsøge at forstå (eller netop ikke forstå, men analysere) som “Kvindens” (ikke-altets) snit i det pædagogiske arbejde. Et snit der melder sig som “a touch of the real” og “a theory in the flesh of practice”. Særligt vil vi fokusere på de situationer, hvor det Reelle melder sig som en form for “sikker ikkeviden”, der ikke blot kalder på pædagogens åbenhed, men samtidigt udsætter hende for et ufrivilligt maskefald, hvor hun konfronteres direkte med knælerens “ugly face of the truth”.(Oplægget er for Marianne Træbing Sechers vedkommende en del af ph.d.-projektet “Coping with certain non-knowledge as windows of opportunity for disempowered professionals in welfare work” (sagsnummer: 1060-00025B), der er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond.)
AB - Den pædagogiske profession er traditionelt blevet forstået som et kvindefag i både biologisk og psyko-social forstand. Med internationale strømninger som PISA-tests, “synlig viden der virker”, dokumentation- og evalueringskrav kan denne status dog i stigende grad siges at være udfordret af en maskulin “alt-logik”, der fortrænger pædagogikkens singulære begivenheder – alt det uforståelige og queer. Vi vil i anledning af temaet for årskonferencen diskutere Jane Gallops lacaniansk inspirerede anekdoteteori, som vi vil forsøge at forstå (eller netop ikke forstå, men analysere) som “Kvindens” (ikke-altets) snit i det pædagogiske arbejde. Et snit der melder sig som “a touch of the real” og “a theory in the flesh of practice”. Særligt vil vi fokusere på de situationer, hvor det Reelle melder sig som en form for “sikker ikkeviden”, der ikke blot kalder på pædagogens åbenhed, men samtidigt udsætter hende for et ufrivilligt maskefald, hvor hun konfronteres direkte med knælerens “ugly face of the truth”.(Oplægget er for Marianne Træbing Sechers vedkommende en del af ph.d.-projektet “Coping with certain non-knowledge as windows of opportunity for disempowered professionals in welfare work” (sagsnummer: 1060-00025B), der er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond.)
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - anekdoteteori
KW - psykoanalyse
KW - Børn og unge
KW - Kliniske undersøgelsesmetoder, laboratorieteknologi og radiografi
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Medier, kommunikation og sprog
KW - Skoler, fag og institutioner
KW - Socialt arbejde og sociale forhold
KW - Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - Æstetik, design og medier
UR - https://cc.au.dk/aktuelt/arrangementer/vis-arrangement/artikel/koen-aarskonference-2022
M3 - Abstrakt
SP - 4
Y2 - 3 December 2022 through 4 December 2022
ER -