Ubetvivlelig tillid til læremidler

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

Denne klumme handler om litteraturundervisning på skolens mellemtrin. Den handler også om de didaktiske læremidler, som lærere vælger at inddrage i undervisningen og om, hvordan disse læremidler kan påvirke og i nogle tilfælde ligefrem styre undervisningen. Uanset om de er digitale eller analoge, er der i didaktiske litteraturlæremidler indlejret en litteraturdidaktik, som er formuleret af læremiddelforfatteren. Det vil sige, at forfatteren gennem læremidlet giver sit bud på, hvad god litteraturundervisning er. Det er op til læreren at omsætte denne læremiddeldidaktik til en undervisningspraksis, som han eller hun synes, at den skal udfolde sig i klassen. Men hvordan omsætter lærere egentlig forskellige former for læremiddeldidaktik i undervisningen? Det var nogle af de spørgsmål, jeg satte mig for at undersøge i mit nyligt gennemførte ph.d.-projekt. Mere specifikt ønskede jeg at forstå om og i givet fald, hvordan undervisningen i litteratur kan påvirkes af de læremidler, læreren underviser med. Formålet med mit studie har været at bidrage med viden, som kan være med til at kvalificere den fagdidaktiske samtale om litteraturundervisningen – med og uden didaktiske læremidler.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato20 maj 2022
StatusUdgivet - 20 maj 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater