TY - RPRT
T1 - UCN Læreruddannelsens forskningsstrategi 2022- 2027
T2 - Undersøgelsesbaseret STEAM. Første forskningsstrategi, efterår 2022. En retning for et samarbejdende fundament som forskning kan stå på
AU - Kirkegaard, Preben Olund
PY - 2022/12/12
Y1 - 2022/12/12
N2 - Denne første forskningsstrategi for læreruddannelsen og CFU1 på UCN bygger på et fokus med at undersøge de faktorer i undersøgelsesbaseret og integreret STEAM undervisning, der kan sandsynliggøre bedre deltagelsesmuligheder for flere elever, skabe øget kommunikation om undervisningens udvikling samt fremme de professionelles vurdering af egen undervisning gennem refleksion. Når der tales om de professionelles vurdering af egen undervisning henvises der til to kvalitative studier (Freese, 1999; Friedman & Schoen,2009), som undersøger anvendelsen af en refleksiv ramme til at støtte refleksion over praksis. Studiet af Freese (1999) viser, at brugen af en organiserende refleksionsramme hjælper professionsudøveren til at evaluere deres oplevelser og skabe mening af deres praksis, særligt gennem refleksion.
AB - Denne første forskningsstrategi for læreruddannelsen og CFU1 på UCN bygger på et fokus med at undersøge de faktorer i undersøgelsesbaseret og integreret STEAM undervisning, der kan sandsynliggøre bedre deltagelsesmuligheder for flere elever, skabe øget kommunikation om undervisningens udvikling samt fremme de professionelles vurdering af egen undervisning gennem refleksion. Når der tales om de professionelles vurdering af egen undervisning henvises der til to kvalitative studier (Freese, 1999; Friedman & Schoen,2009), som undersøger anvendelsen af en refleksiv ramme til at støtte refleksion over praksis. Studiet af Freese (1999) viser, at brugen af en organiserende refleksionsramme hjælper professionsudøveren til at evaluere deres oplevelser og skabe mening af deres praksis, særligt gennem refleksion.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - STEAM didaktik
M3 - Rapport
BT - UCN Læreruddannelsens forskningsstrategi 2022- 2027
ER -