Ud over skole-centrisme: talent i erhvervsuddannelserne

Suna Møller Christensen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    3 Downloads (Pure)

    Abstract

    I artiklen argumenteres der for, at erhvervsfagene deler et empirisk begreb om talent, som rummer en kritisk kommentar til velkendte, hierarkiserede og hierarkiserende dikotomier mellem viden og kunnen. Erhvervsskolernes arbejde med at udvikle markører for talent og tilrettelægge undervisning for talentelever kan potentielt forme et opgør med det, som Paradise og Rogoff kalder skole-centrisme (2009:102) i uddannelsestænkning. Med det henviser de til tænkning, som reducerer læring uden for formelle skolesammenhænge til uformel og dermed tilfældig læring (ibid: 102-103). Dualismen mellem formel og uformel kan i forhold til uddannelsessystemet i Danmark genfindes som en dualisme mellem teori og praksis. Overført til talentudvikling i erhvervsskolerne peger begrebet skolecentrisme på hvordan en reduktionistisk tilgang til praktisk og situeret viden som et vedhæng til teoretisk og objektiveret viden, fortrænger forskelle i kulturel erfaring og social organisation af viden. Imidlertid er netop anerkendelse af hvad faglig viden er og hvordan det bliver til, afgørende for niveaudifferenciering, der tager udgangspunkt i fagets indholdsdimensioner.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer4
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind2015
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)42-52
    Antal sider11
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • skoleudvikling

    Citationsformater