Abstract
Denne artikel præsenterer en model for interkulturel læring som fokuserer på eleverne som kritiske verdensborgere og bruger eksempler fra FN’s verdensmål som illustration. Artiklen argumenterer for at det er relevant for alle sprogfag at beskæftige sig med globale problemstillinger. Modellen – cyklusmodellen for interkulturel læring – har viden og kritisk kulturel bevidsthed om kultur, samfund og verden i centrum, og uden om dette centrum bevæger man sig i en spiral gennem fire faser: Bemærke (udfordre forestillinger om verden, læse tekster, se billeder), Sammenligne (relatere til sit eget liv), Reflektere (analysere og kontekstualisere), og Interagere (diskutere, producere og handle). Artiklen giver endvidere henvisninger til websteder der er velegnede til undervisning i verdensmålene på tværs af sprog og i tværfagligt samarbejde med andre fag.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sprogforum |
Udgave nummer | 71 |
Sider (fra-til) | 16-24 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0909-9328 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Bæredygtighed
- Cyklus model for interkulturel læring
- FN*s Verdensmål
- Sprogfag