Uddannelse & Job - et obligatorisk emne med potentiale til at øge social retfærdighed og menneskers råderum over egen tilværelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

216 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklens formål og hypoteser – ukendte og uudnyttede potentialer i grundskolen Vi ønsker med denne artikel at trække det obligatoriske emne i grundskolen Uddannelse & Job ud af den glemsel og skyggetilværelse, som emnet nogle steder lider under, med det formål at diskutere emnets vigtighed og potentialer. Det er vores mål at synliggøre, hvordan dette emne kan have afgørende betydning for elevers indsigt i arbejdets verden, og dermed elevers mulighed for at få større råderum over egen tilværelse og egne karrierebeslutninger, samt et bredere perspektiv til at kunne forstå og relatere sig til medborgeres livsførelse og deres karrierebeslutninger. Vi diskuterer ligeledes, hvordan emnet taler ind i folkeskolens almen dannende formål formuleret i Folkeskolelovens §1 (Undervisningsministeriet, 2019, §1).
OriginalsprogDansk
TitelBæredygtighed og bæredygtig udvikling: uddannelse, dannelse og fagdidaktik i skole, erhvervs- og professionsuddannelser
RedaktørerJesper Garsdal
Antal sider12
UdgivelsesstedAarhus
ForlagVIA University College
Publikationsdatojul. 2020
Sider68-79
Kapitel5
ISBN (Elektronisk)978-87-971733-6-7
StatusUdgivet - jul. 2020

Emneord

  • folkeskolen
  • dannelse
  • karrierevalg
  • uddannelsesvalg

Citationsformater