Abstract
Det er længe siden, at målinger var begrænset til anvendelse i vejrudsigter, feberkurver og valgbarometre. Det er også længe siden, at analyser af forbrugeradfærd og måling af brugertilfredshed bredte sig fra markedsføringssektoren til brug for produktudvikling og vareomsætning til den offentlige sektor til brug for produktivitetsforøgelse og kvalitetsudvikling. Gennem det seneste årti er omfanget af målinger i uddannelsessektoren blevet kraftigt forøget, lige som antallet af institutioner og virksomheder til udførelse og koordinering af målingerne forøges. I den forbindelse er det symptomatisk, at afdelinger i undervisnings- og uddannelsesministerierne (Ministeriet for Børn og Unge og Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelse) løbende får navneforandringer og knopskydninger. Personalestyrelsen hedder nu Moderniseringsstyrelsen, og under Ministeriet for Børn og unge findes en særlig styrelse for målinger, nemlig Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen. Denne styrelse har som central opgave at forvalte den danske del af de internationale målinger som PISA, TALIS, ICCS, TIMSS, PERLS og ICILS . Et aktuelt initiativ fra Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen er en omfattende kategorisering og sammenligning af de almene gymnasiers resultater i forhold til, hvad der betegnes som ’socioøkonomiske referencer’. Dette initiativ markerer et nyt og bemærkelsesværdigt stadium i de offentlige myndigheders målerbestræbelser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Gjallerhorn |
Udgave nummer | 18 |
Sider (fra-til) | 76-83 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 1604-4894 |
Status | Udgivet - 15 feb. 2014 |
Emneord
- kvalitetsstyring
- gymnasieuddannelser