Abstract
Artiklen giver overblik over nyere viden om mentoruddannelser for lærere, der skal
give kompetencer til at understøtt e nye læreres fortsatt e professionelle udvikling.
Igennem et litt eraturstudie er følgende centrale temaer for uddannelsen fremkommet:
1) ”Refl eksion og kritisk tilgang” i forhold til a) teori, b) lære nye lærere at refl ektere
og have en kritisk tilgang til refl eksionen og c) metarefl eksion over egen mentoring.
2) ”Metoder – Inquiry based, aktionslæring og educative mentoring med et trifokalt
blik”. 3) ”Faglige elementer”, forstået som a) teoretisk viden om mentoring, b) kommunikationsviden og færdigheder, c) observation og dataindsamling, d) arbejde
med teori-praksiskoblingen, e) viden om didaktik, undervisning og læring og f)
viden om voksenundervisning. 4) ”Relationer”, kunne forstå og tackle relationer,
både egne og andres
give kompetencer til at understøtt e nye læreres fortsatt e professionelle udvikling.
Igennem et litt eraturstudie er følgende centrale temaer for uddannelsen fremkommet:
1) ”Refl eksion og kritisk tilgang” i forhold til a) teori, b) lære nye lærere at refl ektere
og have en kritisk tilgang til refl eksionen og c) metarefl eksion over egen mentoring.
2) ”Metoder – Inquiry based, aktionslæring og educative mentoring med et trifokalt
blik”. 3) ”Faglige elementer”, forstået som a) teoretisk viden om mentoring, b) kommunikationsviden og færdigheder, c) observation og dataindsamling, d) arbejde
med teori-praksiskoblingen, e) viden om didaktik, undervisning og læring og f)
viden om voksenundervisning. 4) ”Relationer”, kunne forstå og tackle relationer,
både egne og andres
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Studier i læreruddannelse og profession |
Vol/bind | 7 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 53-76 |
Antal sider | 24 |
ISSN | 2445-8538 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- educative mentoring
- mentorkompetencer
- mentoruddannelse
- nyuddannede lærere