Uddannelse til kompetente mentorer for nyuddannede lærere

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen giver overblik over nyere viden om mentoruddannelser for lærere, der skal
    give kompetencer til at understøtt e nye læreres fortsatt e professionelle udvikling.
    Igennem et litt eraturstudie er følgende centrale temaer for uddannelsen fremkommet:
    1) ”Refl eksion og kritisk tilgang” i forhold til a) teori, b) lære nye lærere at refl ektere
    og have en kritisk tilgang til refl eksionen og c) metarefl eksion over egen mentoring.
    2) ”Metoder – Inquiry based, aktionslæring og educative mentoring med et trifokalt
    blik”. 3) ”Faglige elementer”, forstået som a) teoretisk viden om mentoring, b) kommunikationsviden og færdigheder, c) observation og dataindsamling, d) arbejde
    med teori-praksiskoblingen, e) viden om didaktik, undervisning og læring og f)
    viden om voksenundervisning. 4) ”Relationer”, kunne forstå og tackle relationer,
    både egne og andres
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
    Vol/bind7
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)53-76
    Antal sider24
    ISSN2445-8538
    DOI
    StatusUdgivet - 2022

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • educative mentoring
    • mentorkompetencer
    • mentoruddannelse
    • nyuddannede lærere

    Citationsformater