Abstract
Biblioteksundervisere ved uddannelserne på UCL står overfor den udfordring, at selv om vi er gode til vores fag og habile undervisere, så har vi ingen didaktisk kompetence. Vi ønsker derfor med denne opgave at undersøge, om vi kan gå fra undervisere af lyst til at blive professionelle undervisere. Vi har valgt at inddrage Dales teori om 3K-niveauer samt Jank og Meyers didaktik i 'jagten på' at blive professionelle undervisere.
Vi har analyseret en observeret undervisningsgang på Fysioterapeutuddannelsen i referencehåndtering med Zotero, ud fra Jank og Meyers didaktiske strukturmodel for undervisning. Analysen viser, at der er grobund for at udvikle en mere professionel undervisning og dermed bevæge os op på et K2 niveau.
Et K3 niveau kommer vi kun delvist op på ved sammen at vurdere den observerede undervisning, men hvis vi skal op på et 'rent' K3 niveau, kræver det accept og support fra omgivelserne til udviklingen af en biblioteksdidaktisk teori og praksis.
Vi har analyseret en observeret undervisningsgang på Fysioterapeutuddannelsen i referencehåndtering med Zotero, ud fra Jank og Meyers didaktiske strukturmodel for undervisning. Analysen viser, at der er grobund for at udvikle en mere professionel undervisning og dermed bevæge os op på et K2 niveau.
Et K3 niveau kommer vi kun delvist op på ved sammen at vurdere den observerede undervisning, men hvis vi skal op på et 'rent' K3 niveau, kræver det accept og support fra omgivelserne til udviklingen af en biblioteksdidaktisk teori og praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2015 |
Antal sider | 18 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- diplomuddannelser
- Didaktik
- Undervisning
- bibliotekarrollen
- biblioteksundervisning
- undervisningsplanlægning