TY - RPRT
T1 - Uddannelsesdansk. Nye veje i arbejdet med sprog, fag og tekster på tværs af modtagelsesklasse og erhvervsuddannelse
AU - Daugaard, Line Møller
AU - Østergaard, Winnie
AU - Jensen, Jannie Høgh
AU - Jensen, Nina Hauge
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Dette inspirationsmateriale udspringer af forsknings- og udviklingsprojektet "Uddannelsesdansk. Nye veje i arbejdet med sprog, fag og tekster på tværs af modtagelsesklasse og erhvervsuddannelser". Projekt Uddannelsesdansk blev gennemført i et tværinstitutionelt og tværprofessionelt samarbejde mellem VIA University College, Børn og Unge i Aarhus Kommune, Tranbjergskolen og erhvervsuddannelserne Jordbrugets Uddannelsescenter, SOSU Østjyllandog Aarhus Tech. I projektet har lærere og pædagoger fra modtagelsesklasserne på Tranbjergskolen, faglærere fra erhvervsuddannelserne og VIA-forskere samarbejdet om at planlægge, gennemføre og evaluere nyskabende holdundervisningsforløb i erhvervsuddannelserne målrettet de ældste modtagelsesklasseelever på 15-18 år.I inspirationsmaterialet formidler vi centrale erfaringer fra projekt Uddannelsesdansk. I inspirationsmaterialets første afsnit præsenterer vi projekt Uddannelsesdansk. Vi redegør for baggrunden, projektets organisering og teoretiske afsæt og for den måde, vi har samarbejdet på i projektet. Herefter følger fire forløbsbeskrivelser – en fra hver af de medvirkende erhvervsuddannelser (for Aarhus Techs vedkommende både gastronomi og byggeteknik). I forløbsbeskrivelserne redegør vi for, hvordan vi i undervisningsforløbene har arbejdet praksisnært, men samtidig med blik for fagområdernes sprog og tekster, uanset om der anlægges terrasse på Jordbrugets Uddannelsescenter, arbejdes med plejesengen på SOSU Østjylland ellerlaves mad og bygges hus på Aarhus Tech.Det er vores håb, at vores erfaringer fra Uddannelsesdansk kan være til inspiration for andre. Det gælder lærere og pædagoger i modtagelsesklasser, men også øvrige udskolingslærere, der arbejder på skoler og i klasser præget af sproglig mangfoldighed. Vi håber også, at vores erfaringer kan finde anvendelse blandt faglærere i erhvervsuddannelser, fx i forbindelse med brobygningsaktiviteter, grundforløb eller i valgfaget Erhvervsrettet andetsprogsdansk. Endelighåber vi, at inspirationsmaterialet vil blive læst af lærerstuderende, som kan bruge erfaringerne fra Uddannelsesdansk til at udvikle nye tanker om dansk som andetsprog i deres forskellige undervisningsfag.
AB - Dette inspirationsmateriale udspringer af forsknings- og udviklingsprojektet "Uddannelsesdansk. Nye veje i arbejdet med sprog, fag og tekster på tværs af modtagelsesklasse og erhvervsuddannelser". Projekt Uddannelsesdansk blev gennemført i et tværinstitutionelt og tværprofessionelt samarbejde mellem VIA University College, Børn og Unge i Aarhus Kommune, Tranbjergskolen og erhvervsuddannelserne Jordbrugets Uddannelsescenter, SOSU Østjyllandog Aarhus Tech. I projektet har lærere og pædagoger fra modtagelsesklasserne på Tranbjergskolen, faglærere fra erhvervsuddannelserne og VIA-forskere samarbejdet om at planlægge, gennemføre og evaluere nyskabende holdundervisningsforløb i erhvervsuddannelserne målrettet de ældste modtagelsesklasseelever på 15-18 år.I inspirationsmaterialet formidler vi centrale erfaringer fra projekt Uddannelsesdansk. I inspirationsmaterialets første afsnit præsenterer vi projekt Uddannelsesdansk. Vi redegør for baggrunden, projektets organisering og teoretiske afsæt og for den måde, vi har samarbejdet på i projektet. Herefter følger fire forløbsbeskrivelser – en fra hver af de medvirkende erhvervsuddannelser (for Aarhus Techs vedkommende både gastronomi og byggeteknik). I forløbsbeskrivelserne redegør vi for, hvordan vi i undervisningsforløbene har arbejdet praksisnært, men samtidig med blik for fagområdernes sprog og tekster, uanset om der anlægges terrasse på Jordbrugets Uddannelsescenter, arbejdes med plejesengen på SOSU Østjylland ellerlaves mad og bygges hus på Aarhus Tech.Det er vores håb, at vores erfaringer fra Uddannelsesdansk kan være til inspiration for andre. Det gælder lærere og pædagoger i modtagelsesklasser, men også øvrige udskolingslærere, der arbejder på skoler og i klasser præget af sproglig mangfoldighed. Vi håber også, at vores erfaringer kan finde anvendelse blandt faglærere i erhvervsuddannelser, fx i forbindelse med brobygningsaktiviteter, grundforløb eller i valgfaget Erhvervsrettet andetsprogsdansk. Endelighåber vi, at inspirationsmaterialet vil blive læst af lærerstuderende, som kan bruge erfaringerne fra Uddannelsesdansk til at udvikle nye tanker om dansk som andetsprog i deres forskellige undervisningsfag.
KW - Børn og unge
M3 - Rapport
BT - Uddannelsesdansk. Nye veje i arbejdet med sprog, fag og tekster på tværs af modtagelsesklasse og erhvervsuddannelse
PB - Børn og Unge, Aarhus Kommune
ER -