Abstract
Følgende pædagogiske/didaktiske overvejelser tager udgangspunkt i:
-Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor som socialrådgiver (Retsinformation, 2008)
-Studieordning for Professionsbacheloruddannelsen Socialrådgiver, fællesdel for socialrådgiver-uddannelserne i Danmark og Institutionsdel for socialrådgiveruddannelsen i Aarhus (VIA UC, 2017)
-Karakterbekendtgørelsen (Retsinformation, 2014)
Som en sammenbinding af læringsmålene i bekendtgørelsen og studieordningen på den ene side samt karakterbekendtgørelsen på den anden side, inddrager udviklingsarbejdet med uddannelsesformater og prøvehandlinger såvel SOLO-taksonomien (appendiks 1; Structure of Observed Learning Outcomes; Biggs, 2011; 2012) som teorien om Constructive Alignment (appendiks 2; Biggs, 2011; 2012).
Pointen med at inddrage SOLO og alignment er hverken taksonomien eller teorien , men derimod deres samlende funktion for de tre formater. Nemlig, at give udviklingsarbejdet en fælles pædagogisk ramme. Denne ramme bevirker bl.a., at konkrete prøvehandlinger uanset hvilket format de hører under, formuleres i lyset af hvilke niveauer af læringsmæssige erkendelser de efterstræber hos de studerende, herunder viden, færdigheder og kompetencer. Dermed bliver det uvæsentligt om en prøvehandling, der kunne have været organiseret under flere formater, nu lige hører til under det ene eller det andet format. Således tænkes det følgende dokument som en integration mellem formaterne for praksisrelatering, synergi mellem fremmøde og net samt gruppearbejder; Og håbet er på længere sigt, at formaterne tilsammen vil kunne informere en fælles pædagogisk/didaktisk strategi for hele socialrådgiveruddannelsen.
-Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor som socialrådgiver (Retsinformation, 2008)
-Studieordning for Professionsbacheloruddannelsen Socialrådgiver, fællesdel for socialrådgiver-uddannelserne i Danmark og Institutionsdel for socialrådgiveruddannelsen i Aarhus (VIA UC, 2017)
-Karakterbekendtgørelsen (Retsinformation, 2014)
Som en sammenbinding af læringsmålene i bekendtgørelsen og studieordningen på den ene side samt karakterbekendtgørelsen på den anden side, inddrager udviklingsarbejdet med uddannelsesformater og prøvehandlinger såvel SOLO-taksonomien (appendiks 1; Structure of Observed Learning Outcomes; Biggs, 2011; 2012) som teorien om Constructive Alignment (appendiks 2; Biggs, 2011; 2012).
Pointen med at inddrage SOLO og alignment er hverken taksonomien eller teorien , men derimod deres samlende funktion for de tre formater. Nemlig, at give udviklingsarbejdet en fælles pædagogisk ramme. Denne ramme bevirker bl.a., at konkrete prøvehandlinger uanset hvilket format de hører under, formuleres i lyset af hvilke niveauer af læringsmæssige erkendelser de efterstræber hos de studerende, herunder viden, færdigheder og kompetencer. Dermed bliver det uvæsentligt om en prøvehandling, der kunne have været organiseret under flere formater, nu lige hører til under det ene eller det andet format. Således tænkes det følgende dokument som en integration mellem formaterne for praksisrelatering, synergi mellem fremmøde og net samt gruppearbejder; Og håbet er på længere sigt, at formaterne tilsammen vil kunne informere en fælles pædagogisk/didaktisk strategi for hele socialrådgiveruddannelsen.
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 30 |
---|---|
Status | Udgivet - 31 dec. 2017 |
Begivenhed | Afrapportering af Socialrådgiveruddannelsens aktiviteter i 2017 vedr. prøvehandlinger under spor 5; pædagogisk/didaktisk velovervejede besparelser: Prøvehandlinger under spor 5 - Socialrådgiveruddannelsen i Aarhus Varighed: 31 jul. 2017 → 31 dec. 2017 https://studienet.via.dk/projects/Formater_og_spor_5__socialrdgiveruddannelsen_i_Aarhus/default.aspx |
Andet
Andet | Afrapportering af Socialrådgiveruddannelsens aktiviteter i 2017 vedr. prøvehandlinger under spor 5; pædagogisk/didaktisk velovervejede besparelser |
---|---|
Lokation | Socialrådgiveruddannelsen i Aarhus |
Periode | 31/07/17 → 31/12/17 |
Internetadresse |
Emneord
- socialrådgiveruddannelsen
- Læring, pædagogik og undervisning