Uddannelsesforsker: Hvordan fastholder vi dygtige erhvervsskolelærere? Nøgleordet er kompetenceudvikling

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til nyhedsbrev, magasin el.lign.

Abstract

Kompetenceudvikling på erhvervsuddannelser bør ses som en fortløbende proces gennem lærerlivet
I debatten om erhvervsuddannelser er det centralt at have fokus på lærerkompetencer, fordi det har betydning for kvaliteten af erhvervsuddannelser og for at fastholde og tiltrække dygtige undervisere. Det skriver Henriette Duch, som forsker i læreruddannelser og er ansat på en professionshøjskole.
Underviseres pædagogiske-didaktiske kompetencer er centrale for at tiltrække og fastholde erhvervsskolelærere, så de finder det meningsfuldt og muligt fortsat at bidrage til erhvervsskolers udvikling. Undervisning generelt, men nok især erhvervsuddannelser som er så komplekse, har behov for løbende udvikling, fordi elever og arbejdsliv kontinuerlig er i forandring. Kompetenceudvikling bør derfor finde sted gennem hele lærerlivet. Derfor kan man med fordel tænke kompetenceudvikling i tre forskellige faser.
OriginalsprogDansk
AndetAltinget.dk
StatusUdgivet - 30 jan. 2024

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik
  • diplomudannelse
  • kompetenceudvikling
  • onboarding

Citationsformater