Uddannelsesforståelser i og af læreruddannelsen - en didaktisk refleksionsmodel: en didaktisk refleksionsmodel

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

I artiklen udredes og bestemmes begrebet uddannelsesforståelse, og der gives bud på kategorier, hvormed man kan arbejde med uddannelsesforståelse. Gennem udredningen af begrebet udfoldes en didaktisk refleksionsmodel, der på systematisk og eksplicit vis kan hjælpe med at tydeliggøre den eller de uddannelsesforståelser, som en professionsuddannelses praksis trækker på og er styret af. Modellen kan således bidrage til udvikling af uddannelse og undervisning. Modellen er af forfatterne tænkt som en hjælp for såvel undervisere som ledere i professionsuddannelserne til at tale mere præcist om uddannelse og undervisning og relationen til professionspraksis. Den kan bruges individuelt (i ekspliciteringer for studerende eller egen udvikling af undervisning), i team, af ledere inden for samme uddannelse, men også forskellige uddannelser imellem (for eksempel læreruddannelsen/pædagoguddannelsen), ledere og undervisere imellem (årgange, moduler, fag). Løbende i artiklen formuleres spørgsmål, der kan åbne for en undersøgende tilgang til egen og andres praksis og danne grundlag for udvikling af undervisning og uddannelse.
OriginalsprogDansk
TitelVeje til professionel udvikling i læreruddannelse og lærerarbejde
RedaktørerLisbeth Lunde Frederiksen, Karen Marie Hedegaard
Antal sider39
UdgivelsesstedAarhus
ForlagKlim
Publikationsdato2016
Sider13-52
ISBN (Trykt)9788771298062
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • didaktik
  • kompetenceudvikling
  • læreruddannelsen
  • pædagogisk praksis

Citationsformater