Uddannelsesparathed og unge uden uddannelse

Ulla Højmark Jensen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Et helt centralt afsæt for dette kapitel er spørgsmålet om, hvorvidt vurderinger som UPV´en kan bidrage til, at få flere unge til at gennemføre en uddannelse. Jeg beskæftiger mig ikke med nogle konkrete uddannelsestilbud, f.eks. EGU, STU, Forberedende Grunduddannelse eller vejledningsindsatser. Mit fokus er på de unge, UPV´en og det læringsmiljø, som de unge møder i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Kan man i UPV’en risikere at ’stemple’ unge negativt, der ellers havde klaret sig igennem en ungdomsuddannelse, og dermed svække deres muligheder for nogensinde at gennemføre? Og kan UPV´en ’spotte’ de unge, der starter på en ungdomsuddannelse, men kommer til at miste fodfæstet undervejs?
OriginalsprogDansk
TitelForandringer i ungdomsuddannelserne
RedaktørerKaren E. Andreasen, Henriette Duch
Antal sider21
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2017
Sider159-180
ISBN (Trykt)978-87-711-2658-7
StatusUdgivet - 2017
NavnUngdomsliv

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater