TY - CHAP
T1 - Uddannelsesparathed og unge uden uddannelse
AU - Jensen, Ulla Højmark
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Et helt centralt afsæt for dette kapitel er spørgsmålet om, hvorvidt vurderinger som UPV´en kan bidrage til, at få flere unge til at gennemføre en uddannelse. Jeg beskæftiger mig ikke med nogle konkrete uddannelsestilbud, f.eks. EGU, STU, Forberedende Grunduddannelse eller vejledningsindsatser. Mit fokus er på de unge, UPV´en og det læringsmiljø, som de unge møder i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Kan man i UPV’en risikere at ’stemple’ unge negativt, der ellers havde klaret sig igennem en ungdomsuddannelse, og dermed svække deres muligheder for nogensinde at gennemføre? Og kan UPV´en ’spotte’ de unge, der starter på en ungdomsuddannelse, men kommer til at miste fodfæstet undervejs?
AB - Et helt centralt afsæt for dette kapitel er spørgsmålet om, hvorvidt vurderinger som UPV´en kan bidrage til, at få flere unge til at gennemføre en uddannelse. Jeg beskæftiger mig ikke med nogle konkrete uddannelsestilbud, f.eks. EGU, STU, Forberedende Grunduddannelse eller vejledningsindsatser. Mit fokus er på de unge, UPV´en og det læringsmiljø, som de unge møder i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Kan man i UPV’en risikere at ’stemple’ unge negativt, der ellers havde klaret sig igennem en ungdomsuddannelse, og dermed svække deres muligheder for nogensinde at gennemføre? Og kan UPV´en ’spotte’ de unge, der starter på en ungdomsuddannelse, men kommer til at miste fodfæstet undervejs?
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-711-2658-7
T3 - Ungdomsliv
SP - 159
EP - 180
BT - Forandringer i ungdomsuddannelserne
A2 - Andreasen, Karen E.
A2 - Duch, Henriette
PB - Aalborg Universitetsforlag
CY - Aalborg
ER -