Uden mål og med - forenklede Fælles Mål?

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

Abstract

Uden mål og med rummer en kritisk analyse af den måde, erfaringer fra Ontario er blevet overført til en dansk reform- og skolesammenhæng på. Den stiller sig samtidig kritisk til den danske brug af international empirisk uddannelsesforskning, som bruges til at legitimere reformen af Fælles Mål med. Forfatteren viser gennem et ihærdigt analysearbejde, hvordan der er opstået en ’empirisk kortslutning’, da der ikke er sammenhæng mellem forskningens evidente resultater og den politiske brug heraf.

Uden mål og med er et vægtigt og vigtigt bidrag til den skolepolitiske debat og leverer et refleksionsgrundlag, som alle, der arbejder med at implementere skolereformen og med at indføre læringsmålstyret undervisning, kan have glæde af at kende til, inden de vælger, hvordan de vil forstå og formulere læringsmål.

Bogen giver et eksemplarisk blik ind i forholdet mellem uddannelsesforskning og uddannelsespolitik, som kan bruges af enhver, der studerer for i fremtiden at bidrage til en bedre folkeskole.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Antal sider285
ISBN (Trykt)978-87-412-6517-9
ISBN (Elektronisk)978-87-4126-533-9
StatusUdgivet - 11 mar. 2016

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Dannelse
  • Didaktik
  • Fælles mål
  • Læringsmålstyret undervisning
  • reform 2014

Citationsformater