Udeskole på lærer- og pædagoguddannelsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Udeskole”, ”Outdoorpædagogik” og lignende tiltag er hastigt voksende praksisfelter i skoler og institutioner (Bentsen, 2010, Ejbye Ernst 2012). Med alle disse børn, der dagligt færdes, udvikler sig og undervises ude er der brug for en kvalificeret indsats af lærere og pædagoger. Men vi kender i dag ikke omfanget af uddannelsesaktiviteterne inden for dette felt på de pædagogiske mellemlange videregående uddannelser i Danmark. Håbet er, at denne undersøgelse kan være et af de første skridt til en kvalificeret, og måske samlet og systematisk indsats på lærer- og pædagoguddannelserne. Undersøgelsen er gennemført i et samarbejde mellem University College VIA og Den Frie Lærerskole i Ollerup, og er financieret gennem tilskud fra Friluftsraadet. Metoderne er udviklet og afprøvet i 2011-2012, pilotundersøgelserne i 2012 og selve dataindsamlingen er foregået i starten af 2013.
OriginalsprogDansk
Andetudeskole.dk
StatusUdgivet - 2013
BegivenhedUdeskolepædagogik i Norden - Skovskolen, Fredensborg, Danmark
Varighed: 16 apr. 201317 apr. 2013

Konference

KonferenceUdeskolepædagogik i Norden
LokationSkovskolen
Land/OmrådeDanmark
ByFredensborg
Periode16/04/1317/04/13

Emneord

  • folkeskolen
  • udeskole
  • udeundervisning
  • professionsdidaktik
  • outdoor education
  • outdoor learning
  • udeundervisning

Citationsformater