Udfordringer for samarbejde mellem lærere og pædagoger om sundhed i skolen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Med folkeskoleloven, der trådte i kraft i 2014 (Undervisningsminsteriet, 2013), står lærere og pædagoger over for nye udfordringer omkring samarbejdet i skolen. Lærerne skal indstille sig på at inddrage og samarbejde med pædagogerne om dele af undervisningen. Pædagogerne får en ny rolle som medansvarlige for den tid, der er indført til "understøttende undervisning", samtidig med at de fortsat skal vare tage opgaver i skolefritidsordningen.
Kapitlet diskuterer, hvorfor pædagogers deltagelse i skolens undervisning kan opleves som svær og grænseoverskridende for de to professioner set i forhold til den historiske udvikling inden for skole- og fritidspædagogikken. I princippet kan lærere og pædagoger samarbejde om alle folkeskolens mål og indsatsområder. Da denne bogs tema er sundhedspædagogik og sundhedsfremme, gives der i kapitlet en begrundelse for, hvorfor det især er nødvendigt, at lærere og pædagoger samarbejder om sundhedsfremme i skolen, og der vil afslutningsvis været et bud på, hvordan samarbejdet om sundhedsfremme kan struktureres i den understøttende undervisning med afsæt i Højholdts (2009) fire perspektiver på tværprofessionelt samarbejde.
OriginalsprogDansk
TitelSundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole
RedaktørerVenka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette Magne Jensen, Stig Broström
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2015
Udgave1. udg.
Sider183 - 192
ISBN (Trykt)978-87-7281-917-4
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • samarbejde

Citationsformater