Abstract
Baggrund: Den kliniske del af sygeplejerskeuddannelsen har i lyset af høje frafaldsprocenter og vigende fastholdelse af nyuddannede sygeplejersker i sygeplejefaget haft stigende opmærksomhed. Tæt samarbejde stimulerer læring, øger uddannelseskapaciteten og styrker transformationen fra studerende til professionel. Men samarbejdet kan udfordres af tidspres, planlægning og prioriteringer, hvilket kan hindre etablering af autentiske læringssituationer og -miljøer. Formål: At undersøge, hvordan studerende, vejledere og undervisere oplever det tværsektorielle samarbejde og få indsigt i potentielle samarbejdsudfordringer med henblik på at styrke samarbejdet. Metode: Et flerfaset mixed methods studie i tre dele. Først blev kvalitative interviews gennemført, derefter blev et forbedringsprojekt igangsat, og endelig gennemføres en evaluering. Artiklen omhandler første del, hvor data blev indsamlet fra 24 individuelle interviews med studerende [5], vejledere [11] og undervisere [8]. En kvalitativ indholdsanalyse blev gennemført. Fund: For studerende, vejledere og undervisere var samarbejdet essentielt. De beskrev styrker i samarbejdet og udfordringer indenfor kategorierne: Kommunikation og kendskab til hinanden, Roller og magt i relationen, Sammenhæng mellem teori og praksis, Formulering af læringsmål og Tiden til uddannelse, og fremkom med forbedringsforslag. Konklusion: Udfordringer er identificeret ud fra involverede parters perspektiv. Klinisk uddannelse bør have større opmærksomhed og prioritet, da stærke relationer har indflydelse på læring i alle uddannelsens dele.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordisk Sygeplejeforskning |
Vol/bind | 12 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 1-15 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 1892-2678 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Klinisk vejledning
- Kommunikation
- Vejlederskab
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Klinisk uddannelse
- Tværfagligt samarbejde