Følgende studie er en kvalitativ undersøgelse af mandlige pædagogers bidrag til de pædagogiske kerneopgaver set ud fra et børneperspektiv. Undersøgelsen bygger på tre gruppeinterviews med fem til seks børn i hver gruppe. Interviewene er bygget op omkring en semistruktureret interview-guide med samværet med den mandlige pædagog i centrum. I forbindelse med at belyse forsk-ningsspørgsmålet lægges der teoretisk vægt på temaerne det biologiske og det sociale køn samt identitetsdannelse. Det første tema fokuserer på kønnets konstitution – biologisk som socialt, mens det andet tema beskæftiger sig med den mandlige pædagogs betydning for en sådan udvikling. På baggrund af dataanalysen fremgår det, at temaerne: bevægelse/leg, interaktion og omsorg især er gennemgående. Børneperspektivet peger dog på, at det i høj grad er inden for temaet bevægelse og leg, at mandlige pædagoger bidrager med noget særligt til de pædagogiske kerneopgaver.
Antal sider | 27 |
---|
Status | Udgivet - 26 jun. 2015 |
---|