Udsatte børn i skolelivet og på andre sociale arenaer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Der argumenteres i kapitlet for at have blik for mangfoldigheden på de forskellige sociale arenaer, som børn færdes på således, at der kan arbejdes med en større integration af udsatte børn og minimering af en stigende tendens til individualisering af problemer. Kapitlet retter specifikt opmærksomheden mod en enkelt arena – skolelivet – for at vise, hvad der er på spil for udsatte børn, når de marginaliseres. Ud fra empiriske eksempler af børns interaktion argumenteres det, hvordan skolelivet kan betragtes som en kamp om sociale positioner, og hvordan denne kamp for nogle børn udmønter sig i social såvel som faglig marginalisering.
OriginalsprogDansk
TitelUdsatte børn : Et helhedsperspektiv
RedaktørerKaren-Asta Bo, Jens Guldager, Birgitte Zeeberg
Antal sider33
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2011
Udgave2. udgave
Sider128-160
ISBN (Trykt)9788750042150
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • Helhedsperspektiv
  • Marginaliseringsprocesser
  • Skoleliv

Citationsformater