Abstract
Inklusionsbegrebet er forankret i internationale konventioner, som sikrer ethvert menneske ret til at deltage i alle dele af samfundslivet på lige fod med andre. Efter ’inklusionsloven’ fra 2012 har folkeskolen skullet forholde sig til en mere heterogen elevgruppe end tidligere, og det stiller krav til lærerne om etablering af inkluderende læringsmiljøer, der kan åbne for deltagelsesmuligheder for alle elever. Nyere forskning peger imidlertid på, at selv de dygtigste og mest kompetente lærere finder det vanskeligt at leve op til dette krav. De elever, som ikke hjemmefra har tilegnet sig værdier og kompetencer, der passer til skolens kultur, gives ofte ikke rum for deltagelse. Artiklen belyser hvilke barrierer, kulturelle som lærerfaglige, som står i vejen for disse elevers deltagelsesmuligheder og præsenterer bud på, hvor skoler og lærere finder rum og værktøjer, som kan bidrage til udvikling af læringsmiljøer, hvor alle elever får deltagelsesmuligheder.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kvan |
Udgave nummer | 109 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 0107-4016 |
Status | Udgivet - 23 okt. 2017 |
Emneord
- eksklusion
- folkeskolen
- inklusion
- lærerfaglighed
- læringsmiljø
- skole
- skoleliv
- udsatte børn
- folkeskolen
- eksklusion
- inklusion
- lærerfaglighed
- læringsmiljø
- skole
- skoleliv
- udsatte børn