Udvidelsen af relationsfeltets didaktik – med religionsundervisningen som eksempel

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

25 Downloads (Pure)

Abstract

Den grundlæggende udfordring for en systematisk sammentænkning af den almene didaktik og fagdidaktikken er dobbelt: På den ene side kræver sammentænkningen, at der sker en almengørelse af fagdidaktikken, på den anden side nødvendiggør den en fagliggørelse af den almene didaktik. Under ét kan man beskrive denne dobbeltbevægelse som en almen fagdidaktik (Nielsen 1998 [1994]) eller – med inspiration fra Klafki – en relationsfeltets didaktik (Nielsen 2012). Dobbeltblikket på didaktikken som et relationsfelt kan kvalificeres ved hjælp af de fire kriterier for indholdsvalg, som er udformet af Frede V. Nielsen (Nielsen 2004) og videreført i en modelleret form som en krydsfeltsdidaktik (Skovmand 2011), hvor pointen er, at det kvalificerede indholdsvalg kan (og ofte bør) ske ud fra alle fire kriterier i et samspil med hinanden. Med henblik på at konkretisere disse kriterier er der skitseret en fagdidaktisk kodeteori, hvortil der ud over kriterier og koder knytter sig didaktiske orienteringer og grundkategorier, der er funderet i forskellige sprog. Denne begrebssystematik udfoldes og eksemplificeres via et selvfremstillet læremiddel til religionsundervisningen i overbygningen: Samfundet og Guds rige. Læremidlet er et eksempel på, hvordan Wolfgang Klafkis kategoriale dannelsesteori (Klafki 1975 [1963]) kan omsættes til et didaktisk design. Læremidlet, som ikke rummer nogen læringsmål, perspektiveres i forhold til den aktuelle læringsmålsdiskurs og Hatties forskning i målrettet læring og effekten af forskellige intentionelle strategier i og for undervisningen (Hattie 2009, Skovmand 2016). Den centrale pointe er, at både tydelighed og intentionalitet kan tilvejebringes, uden at der nødvendigvis skal formuleres mål for elevernes læring, der skal nedbrydes til tegn på læring – og at mål nødvendigvis må specificere indhold (DuFour & Marzano 2011). Referencer DuFour, Richard & Marzano, Robert J. 2011: Leaders of learning. How district, school, and classroom leaders improve student achievement. Bloomington, IN: Solution Tree Press. Hattie, John 2009: Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge. Klafki, Wolfgang 1975 [1963]: Studien zur Bildungstheorie und Didaktik. Durch ein kritisches Vorwort ergänzte Auflage 1975. Beltz Studienbuch. Weinheim und Basel: Beltz. Nielsen, Frede V. 2012: "Fagdidaktik som integrativt relationsfelt", s. 11-32 i: Ellen Krogh & Frede V. Nielsen (red.): Sammenlignende fagdidaktik 2. Cursiv nr. 9 2012. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik. DPU. Aarhus Universitet. Nielsen, Frede V. 1998 [1994]: Almen musikdidaktik. 2. udgave. København: Akademisk. Skovmand, Keld 2011a: "Kristendomskundskab – kategorier og kulturmøder i krydspunktet", s. 67-86 i: Maria-Christina S. Schmidt (red.): Klasseledelse og fag – at skabe klassekultur gennem fagdidaktiske valg. Undervisning og læring. Frederikshavn: Dafolo. Skovmand, Keld 2016: Uden mål og med – forenklede Fælles Mål? København: Hans Reitzels Forlag.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2017
StatusUdgivet - 2017
BegivenhedThe 6th NoFa-conference 2017: : Interplay between general and subject specific knowledge about teaching and learning in school and teacher education – perspectives and challenges. - University of Southern Denmark, Odense, Danmark
Varighed: 29 maj 201731 maj 2017
Konferencens nummer: 6

Konference

KonferenceThe 6th NoFa-conference 2017
Nummer6
LokationUniversity of Southern Denmark
Land/OmrådeDanmark
ByOdense
Periode29/05/1731/05/17

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Læringsmålstyret undervisning
  • didaktik
  • fagdidaktik
  • læremidler

Citationsformater