Abstract
Ambitionen med denne artikel er at tydeliggøre, hvordan forskellige forståelser af læreres undervisningsopgave leder os forskelligt, når vi vil forstå vanskeligheder i folkeskolen og udvikle indsatser. Pointen hermed er at vise, hvordan diskussioner om undervisningsopgaven har relevans ind i diskussioner om PPR-psykologers faglige opgaver. Artiklen præsenterer et praksisteoretisk perspektiv på læreres undervisningsopgave og argumenterer for hvordan et sådant perspektiv danner en frugtbar baggrund for at forstå og håndtere vanskeligheder i skolen. Der argumenteres for, at PPR-psykologer ikke kan ’nøjes med’ at være eksperter, men må indgå i samarbejde med lærere og elever om udforskning af betingelser for læring og deltagelse i skolen og forholde sig til de ofte konfliktuelle sammenhænge mellem forskellige aspekter af den undervisningspraksis, som børn skal lære og trives i.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Artikelnummer | 4 |
| Tidsskrift | Paedagogisk Psykologisk Tidsskrift |
| Vol/bind | 02 2019 |
| Sider (fra-til) | 54 - 68 |
| ISSN | 1903-0002 |
| Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- lærerfaglighed
- relationskompetence
- samarbejde
- undervsining