Abstract
I fælles mål og den fællesfaglige naturfagsprøve som er blevet indført de seneste år lægges
der større vægt på elevernes egne undersøgelser. Som en del af at opstille egne undersøgelser findes
observationer. I denne artikel belyser vi hvad observationer er og hvordan man kan tilrettelægge
undervisningen således at elever går fra hverdagsobservationer mod videnskabelige observationer.
Udgangspunktet er en undersøgelse på 9. klassetrin med fokus på kemi, hvor elevernes kompetencer
i at udføre observationer følges gennem tre undersøgelsesbaserede forløb. Resultaterne viser hvordan
elever kan skifte fra hverdagsobservationer til videnskabelige observationer gennem kemiforløb med
fokus på observationer
der større vægt på elevernes egne undersøgelser. Som en del af at opstille egne undersøgelser findes
observationer. I denne artikel belyser vi hvad observationer er og hvordan man kan tilrettelægge
undervisningen således at elever går fra hverdagsobservationer mod videnskabelige observationer.
Udgangspunktet er en undersøgelse på 9. klassetrin med fokus på kemi, hvor elevernes kompetencer
i at udføre observationer følges gennem tre undersøgelsesbaserede forløb. Resultaterne viser hvordan
elever kan skifte fra hverdagsobservationer til videnskabelige observationer gennem kemiforløb med
fokus på observationer
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 2 |
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 2019 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 7-30 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 1 jun. 2019 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning