Abstract
Undersøgelsen viser, at studerende får øget opmærksomhed på eget brug af fagsprog, og især hvordan de ubevidst anvender hverdagssprog i laboratoriet. Denne erkendelse blev tydelig efter transskribering af lydfil fra første iteration. I anden iteration, hvor forsøget var kendt og fagsprogshjælpemidlerne skulle afprøves, blev fagsproget både anvendt mere og i en mere præcis kontekst. Ved at sætte fokus på fagsprog på denne måde, synes der at være en større motivation i at gå ind i arbejdet, fordi fagsprogsbrug gennem selvevalueringsdesignet blev oplevet som en personlig udfordring hos mange studerende.
Målrettet analysearbejde af lydfiler i kombination med formativ selvevaluering i projektlogbøger synes således at være en effektiv metode til udvikling af de studerendes fagsprog.
I forhold til det dobbeltdidaktiske perspektiv, oplevede lærerstuderende et stort udbytte ved at undervise grundskoleelever fokuseret og i små grupper. Muligheden for at justere undervisningen mellem to afprøvninger med elevgrupper gav et udvidet udbytte hos nogle studiegrupper. Selvom afprøvningen ikke er helt autentisk sammenlignet med klasseundervisning, kan sådanne praksissituationer give studerende mulighed for at øve specifikke færdigheder i lærerfagligheden, hvilket kan øge studerendes selfefficacy i forhold til professionen.
Målrettet analysearbejde af lydfiler i kombination med formativ selvevaluering i projektlogbøger synes således at være en effektiv metode til udvikling af de studerendes fagsprog.
I forhold til det dobbeltdidaktiske perspektiv, oplevede lærerstuderende et stort udbytte ved at undervise grundskoleelever fokuseret og i små grupper. Muligheden for at justere undervisningen mellem to afprøvninger med elevgrupper gav et udvidet udbytte hos nogle studiegrupper. Selvom afprøvningen ikke er helt autentisk sammenlignet med klasseundervisning, kan sådanne praksissituationer give studerende mulighed for at øve specifikke færdigheder i lærerfagligheden, hvilket kan øge studerendes selfefficacy i forhold til professionen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 6 jun. 2024 |
Status | Udgivet - 6 jun. 2024 |
Begivenhed | The Nordic Research Symposium on Science Education: Revisioning STEAM education in times of Climate Change - Iceland, Reykjavík, Island Varighed: 5 jun. 2024 → 7 jun. 2024 https://nfsun2024.hi.is/ |
Konference
Konference | The Nordic Research Symposium on Science Education |
---|---|
Lokation | Iceland |
Land/Område | Island |
By | Reykjavík, |
Periode | 05/06/24 → 07/06/24 |
Internetadresse |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning