Abstract
Dette kapitel er baseret på erfaringer fra arbejdet med systematisk handleplanlægning i en række daginstitutioner i Tønder Kommune. Handleplanlægningen indebar en beskrivelse af de forskellige faser, som en kvalificeret pædagogisk indsats over for sårbare børn i daginstitutioner bør indeholde.
I kapitlet beskrives indledningsvist relevansen af handleplanlægning og de
sundhedsmæssige perspektiver heri i forhold til udvikling af det pædagogiske
arbejde i dagtilbuddet. Herefter diskuteres den pædagogiske merværdi i form af
refleksion og systematisk retning i det pædagogiske arbejde, hvilket opstår, når
institutioner arbejder metodisk med handleplaner. Der udledes tre arbejdsrammer, og kapitlet afsluttes med en række anbefalinger vedrørende det systematiske planlægningsarbejde i dagtilbuddet.
I kapitlet beskrives indledningsvist relevansen af handleplanlægning og de
sundhedsmæssige perspektiver heri i forhold til udvikling af det pædagogiske
arbejde i dagtilbuddet. Herefter diskuteres den pædagogiske merværdi i form af
refleksion og systematisk retning i det pædagogiske arbejde, hvilket opstår, når
institutioner arbejder metodisk med handleplaner. Der udledes tre arbejdsrammer, og kapitlet afsluttes med en række anbefalinger vedrørende det systematiske planlægningsarbejde i dagtilbuddet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats |
Redaktører | Venka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette Magne Jensen, Stig Broström |
Antal sider | 14 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | mar. 2015 |
Sider | 93-106 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7281-917-4 |
Status | Udgivet - mar. 2015 |
Emneord
- udsatte børn
- sundhedsfremme
- dagtilbud