Udvikling af handleplaner i relation til arbejdet med sårbare børn

Ulla Pedersen, Anette Schulz

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel er baseret på erfaringer fra arbejdet med systematisk handleplanlægning i en række daginstitutioner i Tønder Kommune. Handleplanlægningen indebar en beskrivelse af de forskellige faser, som en kvalificeret pædagogisk indsats over for sårbare børn i daginstitutioner bør indeholde.
I kapitlet beskrives indledningsvist relevansen af handleplanlægning og de
sundhedsmæssige perspektiver heri i forhold til udvikling af det pædagogiske
arbejde i dagtilbuddet. Herefter diskuteres den pædagogiske merværdi i form af
refleksion og systematisk retning i det pædagogiske arbejde, hvilket opstår, når
institutioner arbejder metodisk med handleplaner. Der udledes tre arbejdsrammer, og kapitlet afsluttes med en række anbefalinger vedrørende det systematiske planlægningsarbejde i dagtilbuddet.
OriginalsprogDansk
TitelSundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats
RedaktørerVenka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette Magne Jensen, Stig Broström
Antal sider14
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdatomar. 2015
Sider93-106
ISBN (Trykt)978-87-7281-917-4
StatusUdgivet - mar. 2015

Emneord

  • udsatte børn
  • sundhedsfremme
  • dagtilbud

Citationsformater