Udvikling af læreres feedbackkultur via Lesson study

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I denne artikel gives et bud på, hvordan der kan rammesættes en feedback-sløjfe lærere imellem, der giver mulighed for en faglig feedback i forhold til de pædagogiske og fagdidaktiske valg, der træffes fælles forud for undervisningssituationen, samt deres virkning på elevernes læreproces.
Feedback lærere imellem er en vigtig ressource i forhold til at udvikle lærernes undervisning. Samarbejdende diskussioner med kolleger har stor betydning, og det er vigtigt, hvad der sker, når lærere mødes for at planlægge, diskutere og evaluere deres undervisning. (Hattie, 2014)
Der gives med udgangspunkt i strukturen Lesson study (Isoda m.fl.,2007) et bud på en rammesætning af et rum, der er vedkommende for alle deltagende lærere, hvor der kan diskuteres, undersøges og begrundes didaktiske overvejelser om matematikundervisningen. Et rum, hvor kolleger kan give faglig feedback på undervisningssituationen via fælles diskussioner og overvejelser om god matematikundervisning. Det er dermed ikke den enkelte lærer, der er genstand for feedbacken, men de fælles pædagogiske overvejelser og tanker om facilitering af elevernes læreproces, der er udgangspunktet for feedback.
Artiklen bygger på erfaringer fra et pilotprojekt på en folkeskole, hvor der deltog 4 matematiklærere, der ikke sædvanligvis havde tradition for et samarbejde om matematikundervisningen. Det undersøges i pilotprojektet, hvordan feedback-sløjfer kan fremme matematiklærernes samarbejde om at udvikle god matematikundervisning.
OriginalsprogDansk
TitelFeedback i matematik
RedaktørerRasmus Greve Henriksen
Antal sider15
ForlagDafolo
Publikationsdatojun. 2017
Sider87-102
ISBN (Trykt)978-87-7160-380-4
StatusUdgivet - jun. 2017
NavnUndervisning og læring

Emneord

  • matematik

Citationsformater