Udvikling af mentorrollen i projekt Læsesucces for ordblinde børn

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Denne artikel udspringer af projektet Læsesucces for ordblinde børn1
(projekt Læsesucces),
hvor udvalgte lærere og pædagoger gennem et kompetenceudviklingsforløb er blevet klædt
på til at være mentorer for dobbeltudfordrede ordblinde børn i skolen. Mentorfunktionen er
udviklet til at sikre, at eleven har en voksen på skolen, der er særligt opmærksom på at imødekomme de udfordringer, der kan være i den daglige undervisning, når man har ordblindhed. Artiklen beskriver først mentorrollens særlige egenskaber og funktioner, og gennem
fokusgruppeinterviews præsenteres mentorernes perspektiver på det at være mentor for en
ordblind elev.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer2
TidsskriftViden om Literacy
Udgave nummer33
Sider (fra-til)18-23
Antal sider6
ISSN2246-6517
StatusUdgivet - 15 maj 2023

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • læsesucces
  • mentorrolle
  • ordblindhed
  • Børn og unge

Citationsformater