Abstract
Denne artikel har fokus på sammenhængen mellem krop, bevægelse, professionalitet og lederskab på en pædagoguddannelse. Alle børn
læser og taler kroppens sprog og de er i konstant bevægelse. Derfor er det afgørende, at en pædagog både har fortrolighed med sin egen
krop - og kan sanse børnenes kropslige kommunikation. Samtidig er ledelse af udviklings – og lærings rum for nyligt skrevet ind i bekendtgørelsen for den danske pædagoguddannelse. Det giver nye udfordringer til både undervisere og
studerende på professionsuddannelsen. Dette projekt undersøger et undervisningsforløb med unge pædagogstuderende. Artiklen
belyser, hvordan man med afsæt i bevægelsesundervisning, et helhedsorienteret kropssyn og teori om den professionspersonlige kompetence
kan sætte fornyet fokus på kroppens betydning
for udvikling af lederskab og relationskompetence.
Projektet og undervisningsforløbet er inspireret af praktikerforskning samt fænomenologiske og narrative metoder. Artiklens empiri
består derfor af de studerendes oplevelsesbeskrivelser. Her fortæller de både om de følelsesmæssige processer, rørende øjeblikke og konflikter, som de oplever i forløbet. De studerende følges i artiklen både igennem teori- og bevægelsesundervisning på studiet og i praktikforløb i skolen.
Projektet viser dermed også, hvordan man kan introducere professionsbachelorstuderende til praktikerforskning og skabe rammer for, at
de kan blive opdagelsesrejsende i egen praksis.
Artiklen viser, at der er et udviklingspotentiale i at arbejde med undervisningsforløb, der fokuserer på sammenhængen mellem krop,
bevægelse, lederskab og praktikerforskning på
professionsuddannelser. Den viser også, at sådanne forløb kan give
de studerende redskaber, til at mestre nogle af de udfordringer og opgaver, som skolen og samfundet kalder på i dag. Projektet kan udvikles til
en større skala og dermed kan flere professionsuddannelser bydes op til dans.
læser og taler kroppens sprog og de er i konstant bevægelse. Derfor er det afgørende, at en pædagog både har fortrolighed med sin egen
krop - og kan sanse børnenes kropslige kommunikation. Samtidig er ledelse af udviklings – og lærings rum for nyligt skrevet ind i bekendtgørelsen for den danske pædagoguddannelse. Det giver nye udfordringer til både undervisere og
studerende på professionsuddannelsen. Dette projekt undersøger et undervisningsforløb med unge pædagogstuderende. Artiklen
belyser, hvordan man med afsæt i bevægelsesundervisning, et helhedsorienteret kropssyn og teori om den professionspersonlige kompetence
kan sætte fornyet fokus på kroppens betydning
for udvikling af lederskab og relationskompetence.
Projektet og undervisningsforløbet er inspireret af praktikerforskning samt fænomenologiske og narrative metoder. Artiklens empiri
består derfor af de studerendes oplevelsesbeskrivelser. Her fortæller de både om de følelsesmæssige processer, rørende øjeblikke og konflikter, som de oplever i forløbet. De studerende følges i artiklen både igennem teori- og bevægelsesundervisning på studiet og i praktikforløb i skolen.
Projektet viser dermed også, hvordan man kan introducere professionsbachelorstuderende til praktikerforskning og skabe rammer for, at
de kan blive opdagelsesrejsende i egen praksis.
Artiklen viser, at der er et udviklingspotentiale i at arbejde med undervisningsforløb, der fokuserer på sammenhængen mellem krop,
bevægelse, lederskab og praktikerforskning på
professionsuddannelser. Den viser også, at sådanne forløb kan give
de studerende redskaber, til at mestre nogle af de udfordringer og opgaver, som skolen og samfundet kalder på i dag. Projektet kan udvikles til
en større skala og dermed kan flere professionsuddannelser bydes op til dans.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | idrottsforum.org |
Sider (fra-til) | 1-16 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 1652-7224 |
Status | Udgivet - 25 jan. 2019 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- krop og lederskab
- lederskab
- pædagogstuderende
- relationskompetence