Udvikling af præ-professionel identitet i en ung uddannelse: Ernæring og sundheds­uddannelsen som case

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

5 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen undersøger, hvordan præ- professionel identitet (PPI) kan forstås og understøttes i en ung uddannelse. PPI handler om studerendes gryende professionelle identitet, der tager form under uddannelse. Artiklen tager empirisk afsæt i gruppeinterviews med ernæring og sundhedsstuderende og undervisere samt deltagende observation, der er analyseret med refleksiv tematisk analyse. Analysen viser, det er svært for studerende og undervisere at indkredse, hvad der kendetegner ernæring og sund- hed som profession. Dog peger begge grupper på, at en professionsbachelor i ernæring og sundhed har viden om ernæring og sundhed og arbejder med fødevarer, vejledning og formidling på et evidensbaseret grundlag med respekt og omsorg for individet. Analysen viser også, at det har betydning for forstå- elsen og udviklingen af PPI i en ung uddannelse, at professionen opleves som bred af både studerende og under- visere. Det kan derfor være relevant at understøtte studerendes refleksioner over PPI i løbet af uddannelsen, fx via refleksionsrum på tværs af studerende, undervisere, ledelse og professionsud- øvere og via en ‘professionsidentitets logbog’.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind19
Udgave nummer36
Sider (fra-til)84-93
Antal sider10
ISSN2446-0273
DOI
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • professionsidentitet

Citationsformater