Udvikling af praksisfællesskaber i spring- og redskabsgymnastik

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Spring- og redskabsgymnastik er stærkt præget af traditioner og rutiner, som ofte er begrænsende for læring. Eleverne bruger meget tid på at vente og kun læreren kan instruere og kommentere på udførelsen af de forskellige spring. Artiklen peger på vigtigheden af få etableret mindre praksisfællesskab(-er), hvor alle kan og gerne vil bidrage. I mindre heterogene grupper, hvor elever/studerende/gymnaster på skift har forskellige roller, som springer, modtager og observatør, er det målet at opbygge praksisfælleskaber præget af gensidigt engagement, tillid og ansvarlighed. For at fremme oplevelsen af fællesskab og forståelsen af de forskelige roller præsenteres et kompetencekort i artiklen, som deltagerne kan udfylde og diskutere. Kompetencekortet kan hjælpe til at synliggøre rollernes betydning og værdien af fx at være en dygtig modtager.
OriginalsprogDansk
TidsskriftFocus - Tidsskrift for Idræt
Udgave nummer2
Sider (fra-til)20-21
Antal sider2
ISSN0105-1237
StatusUdgivet - jun. 2012

Emneord

  • praksisfællesskab
  • læring
  • idræt
  • didaktik

Citationsformater