Abstract
Spring- og redskabsgymnastik er stærkt præget af traditioner og rutiner, som ofte er begrænsende for læring. Eleverne bruger meget tid på at vente og kun læreren kan instruere og kommentere på udførelsen af de forskellige spring. Artiklen peger på vigtigheden af få etableret mindre praksisfællesskab(-er), hvor alle kan og gerne vil bidrage. I mindre heterogene grupper, hvor elever/studerende/gymnaster på skift har forskellige roller, som springer, modtager og observatør, er det målet at opbygge praksisfælleskaber præget af gensidigt engagement, tillid og ansvarlighed. For at fremme oplevelsen af fællesskab og forståelsen af de forskelige roller præsenteres et kompetencekort i artiklen, som deltagerne kan udfylde og diskutere. Kompetencekortet kan hjælpe til at synliggøre rollernes betydning og værdien af fx at være en dygtig modtager.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Focus - Tidsskrift for Idræt |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 20-21 |
Antal sider | 2 |
ISSN | 0105-1237 |
Status | Udgivet - jun. 2012 |
Emneord
- praksisfællesskab
- idræt
- didaktik
- læring