Udvikling af social resiliens i skolen

Hans Bærent Månsson

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel handler om, hvordan social resiliens helt konkret kan fremmes i børn og unges praksisfællesskaber. Artiklen bygger på indsigter og erfaringer, som er blevet til i et udviklingsprojekt gennemført i årene 2013-2016. Udviklingsprojektet, som har titlen Børns beredskab mod vold og overgreb, er finansieret af Socialministeriet og er gennemført med Red Barnet som overordnet projektansvarlig partner. Som led i dette projekt har Center for Social Bæredygtighed, CeSoB, haft til opgave at udarbejde en udviklingsmodel, som kan anvendes inden for skoleområdet. Modellen sigter mod at understøtte processer, der kan styrke skoleklassen som resiliensfremmende læringsmiljø. Modellen og dens forskellige konkrete virkemidler står i dag til rådighed for alle landets skoler, som ønsker at arbejde målbevidst og systematisk med social resiliens i klasserummet.
OriginalsprogDansk
BogserieKognition og Pædagogik
Udgave nummer103
Sider (fra-til)72-83
Antal sider12
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • praksisfællesskab
  • klasseledelse
  • Børn og unge
  • skoleudvikling

Citationsformater