Udvikling og evaluering af legebaseret pædagogik

Torben Næsby, Heidi Bang Okslund, Birgitte Skov Pedersen, Karsten Brinkmann Skytte

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel præsenterer forskningsmæssige perspektiver på pædagogens positionering i forhold til leg i dagtilbud. International forskning viser blandt andet at pædagoger generelt set har svært ved at indgå i og rammesætte børns leg på kvalificerede måder. Hvad er det som udfordrer pædagogerne? Hvilke barrierer forhindrer pædagogerne i at handle kvalificeret i forhold til leg? – og hvilke pædagogiske kompetencer kalder en legebaseret pædagogik på? Med afsæt i forskningslitteraturen præsenterer artiklen en model for en legebaseret pædagogik, som den kan se ud i dagtilbud. Modellen har til formål at bidrage til en bredere og mere nuanceret forståelse af leg i dagtilbud og præsenteres som et kontinuum bestående af fem forskellige legeformer.
Artiklen udspringer af et litteraturstudie der er gennemført i forbindelse med et forsknings- og udviklingsprojekt på UCN om legebaseret pædagogik i dagtilbud (3-6 år). Projektet ønsker at bidrage med nye perspektiver til det forskningsmæssige felt indenfor dagtilbudsområdet, der arbejder i feltet omkring leg og læring og pædagogens rolle i børns leg. Der eftersøges en bred lege- og læringstilgang - en børnecentreret og legebaseret pædagogik – som omfatter alle børn og som grundet den nye dagtilbudslov har fået ny samfundsmæssig og pædagogisk bevågenhed og interesse.
Derudover er projektet tænkt som første etape i et forskningsprojekt, der handler om at uddanne pædagoger og pædagogstuderende i legekompetence. Projektet skal bl.a. bidrage til at begrebet ”legekompetence” defineres og implementeres didaktisk i undervisning på pædagoguddannelsen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCEPRA-striben
Udgave nummer28
Sider (fra-til)26-39
Antal sider14
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 20 jan. 2022

Emneord

  • Børn og unge
  • Kvalitet i dagtilbud
  • Leg og læring
  • Legebaseret læring
  • Legebaseret pædagogik
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Litteraturstudie
  • Observation
  • Pædagogisk model
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Legekompetence
  • Pædagogik
  • Pædagogisk arbejde
  • Pædagoguddannelsen

Citationsformater