@article{47e7739f7dfb4bc981a334f87fb73d77,
title = "Udvikling og evaluering af legebaseret p{\ae}dagogik",
abstract = "Denne artikel pr{\ae}senterer forskningsm{\ae}ssige perspektiver p{\aa} p{\ae}dagogens positionering i forhold til leg i dagtilbud. International forskning viser blandt andet at p{\ae}dagoger generelt set har sv{\ae}rt ved at indg{\aa} i og rammes{\ae}tte b{\o}rns leg p{\aa} kvalificerede m{\aa}der. Hvad er det som udfordrer p{\ae}dagogerne? Hvilke barrierer forhindrer p{\ae}dagogerne i at handle kvalificeret i forhold til leg? – og hvilke p{\ae}dagogiske kompetencer kalder en legebaseret p{\ae}dagogik p{\aa}? Med afs{\ae}t i forskningslitteraturen pr{\ae}senterer artiklen en model for en legebaseret p{\ae}dagogik, som den kan se ud i dagtilbud. Modellen har til form{\aa}l at bidrage til en bredere og mere nuanceret forst{\aa}else af leg i dagtilbud og pr{\ae}senteres som et kontinuum best{\aa}ende af fem forskellige legeformer. Artiklen udspringer af et litteraturstudie der er gennemf{\o}rt i forbindelse med et forsknings- og udviklingsprojekt p{\aa} UCN om legebaseret p{\ae}dagogik i dagtilbud (3-6 {\aa}r). Projektet {\o}nsker at bidrage med nye perspektiver til det forskningsm{\ae}ssige felt indenfor dagtilbudsomr{\aa}det, der arbejder i feltet omkring leg og l{\ae}ring og p{\ae}dagogens rolle i b{\o}rns leg. Der efters{\o}ges en bred lege- og l{\ae}ringstilgang - en b{\o}rnecentreret og legebaseret p{\ae}dagogik – som omfatter alle b{\o}rn og som grundet den nye dagtilbudslov har f{\aa}et ny samfundsm{\ae}ssig og p{\ae}dagogisk bev{\aa}genhed og interesse. Derudover er projektet t{\ae}nkt som f{\o}rste etape i et forskningsprojekt, der handler om at uddanne p{\ae}dagoger og p{\ae}dagogstuderende i legekompetence. Projektet skal bl.a. bidrage til at begrebet ”legekompetence” defineres og implementeres didaktisk i undervisning p{\aa} p{\ae}dagoguddannelsen.",
keywords = "B{\o}rn og unge, Kvalitet i dagtilbud, Leg og l{\ae}ring, Legebaseret l{\ae}ring, Legebaseret p{\ae}dagogik, Unders{\o}gelsesdesign, teori og metode, Litteraturstudie, Observation, P{\ae}dagogisk model, Uddannelse, professioner og erhverv, Legekompetence, P{\ae}dagogik, P{\ae}dagogisk arbejde, P{\ae}dagoguddannelsen",
author = "Torben N{\ae}sby and Okslund, {Heidi Bang} and Pedersen, {Birgitte Skov} and Skytte, {Karsten Brinkmann}",
year = "2022",
month = jan,
day = "20",
doi = "10.17896/UCN.cepra.n28.470",
language = "Dansk",
pages = "26--39",
journal = "CEPRA-striben",
issn = "1903-8143",
publisher = "University College Nordjylland",
number = "28",
}