Abstract
Om bogen:
Social- og specialpædagogik er i fokus i disse år – som praksis- og professionsfelt, som vidensfelt og som uddannelsesfelt. Fokus er bl.a. på, hvad der kendetegner denne særlige form for pædagogik (eller pædagogikker), hvad social- og specialpædagogikken kan bruges til, hvem den retter sig imod, hvordan den skal udføres i praksis, og hvordan man uddanner til den. Denne grundbog diskuterer alle disse spørgsmål og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik. Endvidere tilbyder bogen inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt. Bogens afsæt er det social- og specialpædagogiske felt, men den er også oplagt at bruge på dagtilbudsområdet og skole-fritidsområdet. Ikke mindst, fordi social- og specialpædagogik i høj grad også finder anvendelse inden for disse pædagogiske felter.
Social- og specialpædagogik er i fokus i disse år – som praksis- og professionsfelt, som vidensfelt og som uddannelsesfelt. Fokus er bl.a. på, hvad der kendetegner denne særlige form for pædagogik (eller pædagogikker), hvad social- og specialpædagogikken kan bruges til, hvem den retter sig imod, hvordan den skal udføres i praksis, og hvordan man uddanner til den. Denne grundbog diskuterer alle disse spørgsmål og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik. Endvidere tilbyder bogen inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt. Bogens afsæt er det social- og specialpædagogiske felt, men den er også oplagt at bruge på dagtilbudsområdet og skole-fritidsområdet. Ikke mindst, fordi social- og specialpædagogik i høj grad også finder anvendelse inden for disse pædagogiske felter.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen |
Redaktører | Tim Vikær Andersen |
Antal sider | 21 |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2019 |
Sider | 594-614 |
Kapitel | Kap. 36 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6967-2 |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- pædagogisk arbejde
- Implementering
- pædagogisk udviklingsarbejde
- pædagogik
- pædagogisk udviklingsarbejde
- social- og specialpædagogik
- pædagoguddannelsen
- implementering
- pædagogisk udviklingsarbejde
- social- og specialpædagogik