Udviklingsarbejde i social- og specialpædagogisk praksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Om bogen:
Social- og specialpædagogik er i fokus i disse år – som praksis- og professionsfelt, som vidensfelt og som uddannelsesfelt. Fokus er bl.a. på, hvad der kendetegner denne særlige form for pædagogik (eller pædagogikker), hvad social- og specialpædagogikken kan bruges til, hvem den retter sig imod, hvordan den skal udføres i praksis, og hvordan man uddanner til den. Denne grundbog diskuterer alle disse spørgsmål og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik. Endvidere tilbyder bogen inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt. Bogens afsæt er det social- og specialpædagogiske felt, men den er også oplagt at bruge på dagtilbudsområdet og skole-fritidsområdet. Ikke mindst, fordi social- og specialpædagogik i høj grad også finder anvendelse inden for disse pædagogiske felter.
OriginalsprogDansk
TitelSocial- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
RedaktørerTim Vikær Andersen
Antal sider21
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2019
Sider594-614
KapitelKap. 36
ISBN (Trykt)978-87-412-6967-2
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • pædagogisk arbejde
  • Implementering
  • pædagogisk udviklingsarbejde
  • pædagogik
  • pædagogisk udviklingsarbejde
  • social- og specialpædagogik
  • pædagoguddannelsen
  • implementering
  • pædagogisk udviklingsarbejde
  • social- og specialpædagogik

Citationsformater