Projekter pr. år
Abstract
Artiklen præsenterer nogle første resultater fra LULAB-initiativets følgeforskning.
I et design med survey og multiple kvalitative data undersøges det, på hvilke måder deltagelse i LULAB bidrager til udfoldelse af agency relateret til uddannelsesudvikling.
I artiklens baggrund opsummeres fra international agency-forskning. Det empiriske materiale er dels fra læreruddannernes svar i survey og dels fra en videndelingsdag.
På baggrund af dette diskuteres læreruddannernes oplevelse af at udfolde professionel agency generelt i deres arbejdslivskontekst og de muligheder og udfordringer, der kan peges på i LULAB-kontekst. Et af flere temaer handler om læreruddannernes oplevelse af et mulighedsrum for at udfolde agency netop i den mellemposition mellem reflekteret undervisningsudvikling og FoU, som kendetegner måden at arbejde med professionel inquiry. LULAB er et organisatorisk initiativ, der principielt handler om alle i uddannelsen, men det er baseret på disse første data en pointe, at det har stor betydning som læreruddanner selv at være i maskinrummet i et konkret LULAB-projekt.
I et design med survey og multiple kvalitative data undersøges det, på hvilke måder deltagelse i LULAB bidrager til udfoldelse af agency relateret til uddannelsesudvikling.
I artiklens baggrund opsummeres fra international agency-forskning. Det empiriske materiale er dels fra læreruddannernes svar i survey og dels fra en videndelingsdag.
På baggrund af dette diskuteres læreruddannernes oplevelse af at udfolde professionel agency generelt i deres arbejdslivskontekst og de muligheder og udfordringer, der kan peges på i LULAB-kontekst. Et af flere temaer handler om læreruddannernes oplevelse af et mulighedsrum for at udfolde agency netop i den mellemposition mellem reflekteret undervisningsudvikling og FoU, som kendetegner måden at arbejde med professionel inquiry. LULAB er et organisatorisk initiativ, der principielt handler om alle i uddannelsen, men det er baseret på disse første data en pointe, at det har stor betydning som læreruddanner selv at være i maskinrummet i et konkret LULAB-projekt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse : læringspointer og ny viden |
Redaktører | Birgitte Lund Nielsen, Anja Madsen Kvols |
Antal sider | 8 |
Forlag | VIA University College |
Publikationsdato | 2021 |
Sider | 84-91 |
ISBN (Trykt) | 978-87-995920-3-6 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-995920-3-6 |
Status | Udgivet - 2021 |
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Uddannelsesudvikling i professionsuddannelse - læreruddanneres og studerendes agency (LULAB følgeforskning)
Nielsen, B. L. (Projektleder), Lund, J. H. (Projektleder), Jepsen, C. B. (Projektleder), Wiskerchen, M. (Projektleder) & Hansen, B. D. (Projektleder)
01/01/20 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
Fil