Udviklingslaboratorier og læreruddanneres udfoldelse af professionel agency

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

48 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen præsenterer nogle første resultater fra LULAB-initiativets følgeforskning.
I et design med survey og multiple kvalitative data undersøges det, på hvilke måder deltagelse i LULAB bidrager til udfoldelse af agency relateret til uddannelsesudvikling.
I artiklens baggrund opsummeres fra international agency-forskning. Det empiriske materiale er dels fra læreruddannernes svar i survey og dels fra en videndelingsdag.
På baggrund af dette diskuteres læreruddannernes oplevelse af at udfolde professionel agency generelt i deres arbejdslivskontekst og de muligheder og udfordringer, der kan peges på i LULAB-kontekst. Et af flere temaer handler om læreruddannernes oplevelse af et mulighedsrum for at udfolde agency netop i den mellemposition mellem reflekteret undervisningsudvikling og FoU, som kendetegner måden at arbejde med professionel inquiry. LULAB er et organisatorisk initiativ, der principielt handler om alle i uddannelsen, men det er baseret på disse første data en pointe, at det har stor betydning som læreruddanner selv at være i maskinrummet i et konkret LULAB-projekt.
OriginalsprogDansk
TitelLæreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse : læringspointer og ny viden
RedaktørerBirgitte Lund Nielsen, Anja Madsen Kvols
Antal sider8
ForlagVIA University College
Publikationsdato2021
Sider84-91
ISBN (Trykt)978-87-995920-3-6
ISBN (Elektronisk)978-87-995920-3-6
StatusUdgivet - 2021

Citationsformater